علت ضخیم شدن موهای بدن چیست؟

علت ضخیم شدن موهای بدن

اکثر افراد فارغ از سن و جنسیت، رشد موهای زائد را روی بدن و صورت بعد از دوران بلوغ تجربه می‌کنند. اما گاهی اوقات موهای بدن به دلایل ظاهرا نامعلومی ضخیم‌تر از حد معمول شده و باعث نگرانی فرد می‌شود. در بسیاری از موارد ضخیم شدن موها خبر از یک مشکل جدی‌تر داخلی می‌دهند و باید برای دریافت درمان‌های دارویی لازم، سریعا اقدام کنید. در این مقاله به 6 علت رایج ضخیم شدن موهای بدن می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

1. تغییرات هورمونی؛ اولین علت رشد موهای زائد در زنان

فولیکول‌های موی شما در طول دوران بلوغ به دلیل افزایش مقدار هورمون‌های جنسی به نام آندروژن بزرگ می‌شوند و همین شروع رشد موهای تیره و ضخیم را به دنبال دارد. پس از بلوغ، ممکن است این موها در طول تغییرات هورمونی مانند دوران بارداری یا در ماه‌های منتهی به یائسگی ضخیم‌تر شوند. در واقع سطوح بالای هورمون‌های استروژن، پروژسترون و پرولاکتین در دوران بارداری و همچنین سطوح بالای آندروژن در یائسگی مقصر اصلی ضخیم‌تر شدن موهای بدن شما هستند.

بنابراین اگر در دوران یائسگی هستید، ممکن است به دلیل عدم تعادل هورمون‌های جنسی، متوجه چند تار موی تیره و ضخیم روی چانه، گردن یا لب بالایی خود شوید. در طول یائسگی استروژن و پروژسترون به طور پیوسته کاهش می‌یابد، اما مقدار آندروژن ثابت می‌ماند و همین احتمالا رشد مو را تحریک می‌کند. به همین دلیل در دوره لیزر موهای زائد تاکید می‌شود که حتی‌الامکان شروع جلسات لیزر را تا بعد از یائسگی به تاخیر نیاندازید.

تغییرات هورمونی؛ اولین علت رشد موهای زائد در زنان

2. ژنتیک مقصر دوم ضخیم شدن موهای بدن شماست!

مردان اغلب موهای تیره و ضخیم‌تری روی چانه، زیر بغل و سینه خود نسبت به زنان دارند؛ چرا که میزان تولید آنروژن در بدن مردان بیشتر است. با این حال تخمدان برخی بانوان آندروژن زیادی تولید می‌کند. در چنین مواردی احتمالا علائم زیر را تجربه کنید:

  • آکنه
  • تغییراتی در شکل بدن از جمله سینه‌های کوچکتر و توده عضلانی بزرگتر
  • آمنوره یا عدم وجود خونریزی قاعدگی
  • افزایش سبوم (چربی) روی پوست
  • بم شدن صدا

تعادل کلی هورمون‌های جنسی، از جمله آندروژن، تا حدی توسط ژن‌های شما تعیین می‌شود. بنابراین اگر متوجه شدید که مادر، خواهر، خاله یا عمه شما نیز موهای تیره و ضخیمی در مناطق نامتعارفی مانند چانه، قفسه سینه یا شکم دارند یا دیگر علائم مقادیر بالای آندروژن در آن‌ها مشاهده می‌شود، ممکن است عدم تعادل هورمونی در خانواده شما وجود داشته باشد. خلاصه اینکه ژنتیک از موارد مهمی است که بسیار بر نقش آن در دوره های آموزشی پوست و زیبایی در تهران تاکید می‌شود.

3. سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛ علت موهای زائد زیر چانه و بدن

کیست‌ها کیسه‌های پر از مایع هستند و زمانی تشکیل می‌شوند که تخمک نابالغ رشد نکند و در طی تخمک‌گذاری آزاد شود. این کیست‌ها آندروژن تولید می‌کنند که باعث عدم تعادل هورمونی می‌شود و همین بر رشد غیرطبیعی مو تاثیر می‌گذارد.

علاوه بر این، برخی از افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک به مقاومت به انسولین مبتلا می‌شوند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در آن‌ها افزایش می‌دهد. از طرفی هنگامی که بدن به اندازه کافی از انسولین استفاده نمی‌کند، سطح آندروژن نیز افزایش می‌یابد. سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS باعث هیرسوتیسم و ضخیم شدن موهای بدن می‌شود. سایر علائم رایج PCOS عبارتند از:

  • قاعدگی غیرطبیعی، مانند پریودهای نامنظم یا خونریزی سبک
  • آمنوره
  • افزایش وزن
  • آکنه
  • افزایش سبوم روی پوست
  • طاسی با الگوی مردانه
  • ناباروری به دلیل عدم تخمک گذاری
  • لکه‌های تیره و ضخیم روی پوست

اگر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را دارید، حتما در اسرع وقت و قبل از هر نوع مداخله زیبایی از جمله لیزر موهای زائد یا استفاده از دستگاه مزونیدلینگ برای درمان اقدام کنید.

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)؛ علت موهای زائد زیر چانه و بدن

4. سندرم کوشینگ؛ موی زیاد بدن نشانه چیست؟

سندرم کوشینگ زمانی رخ می‌دهد که در معرض مقدار زیادی هورمون کورتیزول قرار بگیرید. به عنوان مثال برخی افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، مانند آرتریت روماتوئید یا مولتیپل اسکلروزیس (MS)، گلوکوکورتیکوئیدها، شکل مصنوعی کورتیزول، را برای مبارزه با التهاب مصرف می‌کنند. مصرف بیش از حد کورتیزول برای دوره‌های طولانی، این افراد را در معرض خطر ابتلا به سندرم کوشینگ قرار می‌دهد. این سندرم می‌تواند علت ضخیم شدن موهای بدن باشد و سایر علائم آن عبارتند از:

  • تغییر در وزن بدن به ویژه افزایش وزن در ناحیه شکم و کاهش وزن در بازوها و پاها
  • تجمع چربی در نزدیکی قاعده گردن و بین شانه‌ها
  • کبودی بی دلیل پوست
  • علائم کشیدگی
  • از دست دادن توده عضلانی

در صورت وجود علائم فوق، حتما باید آزمایش هورمونی داده و در صورت اثبات این سندرم، دوز گلوکوکورتیکوئید را با نظارت پزشک کاهش دهید. در دوره آنلاین لیزر نیز بر بررسی عدم ابتلا به این سندرم نیز تاکید می‌شود.

5. هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (NCAH)؛ یکی دیگر از دلایل ضخیم شدن موهای بدن

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (CAH)، نوعی اختلال ژنتیکی است که غدد فوق کلیوی را مختل می‌کند. غدد آدرنال که در بالای کلیه‌های شما قرار دارند، هورمون‌های متعددی را تولید می‌کنند که در فرآیندهای مختلف ضروری هستند. این هورمون‌ها فشار خون را تنظیم کرده، پاسخ «جنگ یا گریز» را هنگام استرس فعال می‌کنند و بر بلوغ تاثیر می‌گذارند.

افراد مبتلا به NCAH معمولا علائم این بیماری را تا زمانی که به بلوغ نرسند نشان نمی‌دهند. دختران نوجوان مبتلا معمولا زودتر از معمول به بلوغ می‌رسند، رشد موهای زائد را بیشتر تجربه می‌کنند و دوره‌های قاعدگی نامنظم دارند. همچنین طبق آنچه در دوره‌های آموزش جوانسازی پوست گفته می‌شود، معمولا علائم پوستی از خود نشان نمی‌دهند. درمان‌های NCAH، مشابه PCOS، شامل مصرف قرص‌های ضد بارداری برای تنظیم چرخه قاعدگی است. با این حال ممکن است درمان‌های دیگری مانند استروئید نیز برای آن‌ها تجویز شود.

هیپرپلازی مادرزادی آدرنال (NCAH)؛ یکی دیگر از دلایل ضخیم شدن موهای بدن

6. تومورهای ترشح کننده آندروژن؛ آخرین علت ضخیم شدن موهای بدن

تومورهای ترشح‌کننده آندروژن نسبت به سایر بیماری‌هایی که باعث هیرسوتیسم یا پرمویی می‌شوند، شیوع کمتری دارد، اما ممکن است علت ضخیم شدن موهای بدن زنان و حتی چاقی باشند. به همین دلیل قبل از مراجعه به کسانی که دوره‌های آموزشی کار با دستگاه لاغری را گذرانده‌‌اند، باید از عدم ابتلا به این بیماری‌ها اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود این تومورها علائم دیگری را نیز ممکن است تجربه کنید:

  • بزرگ شدن کلیتوریس
  • طاسی با الگوی مردانه
  • بم شدن صدا
  • خونریزی قاعدگی نامنظم

اگر پزشک متوجه شود که یک تومور ترشح کننده آندروژن در بدن به وجود آمده است، احتمالا برای برداشتن تومور تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

بهترین راه از بین بردن موهای ضخیم بدن را در آکادمی مای اسکین بیاموزید!

در این مقاله 6 علت ضخیم شدن موهای بدن را توضیح دادیم. بهترین راه برای از بین بردن دائمی موهای ضخیم لیزر موهای زائد است؛ اما تا مادامی که متوجه علت رشد این موها نشده و دلیل اصلی را برطرف نکرده باشید، جلسات لیزر نیز اثربخشی چندانی نخواهند داشت. در پایان اگر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید