درمان زگیل دست در سریع‌ترین راه ممکن

درمان زگیل دست در سریع‌ترین راه ممکن

زگیل دست از جمله ناهمواری‌های پوستی است که به دلایل مختلف به وجود می‌آید و ممکن است برای بسیاری از افراد چندان خوشایند نباشد. راه‌های مختلفی برای درمان زگیل دست وجود دارد که برخی نسبت به مابقی سریع‌تر کار می‌کنند و زگیل‌ها را از بین می‌برند. در این مقاله سریع‌ترین روش‌های درمان زگیل دست را معرفی می‌کنیم. پس اگر شما هم به دنبال از بین بردن زگیل روی دست یا انگشتان خود هستید، تا انتهای این مطلب کاربردی همراه ما باشید.

زگیل چیست؟ عکس زگیل دست

زگیل‌ها توده‌های کوچک و بی‌ضرر پوست هستند که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. زگیل معمولا ظاهری گوشتی دارد و پوست روی زگیل زبر است. بروز زگیل در کودکان مدرسه‌ای شیوع بیشتری دارد، اما ممکن است در هر سنی ایجاد شود. یک اوپراتور لیزر حرفه‌ای به راحتی می‌تواند زگیل‌ها را در هر سنی از بین ببرد.

عکس زگیل دست

آشنایی با انواع زگیل‌های پوستی

طبق آنچه که در دوره لیزر پزشکی توضیح داده می‌شود، قبل از هر کاری باید نوع زگیل پوست را شناسایی کرده و دستگاه لیزر مناسب برای از بین بردن زگیل را تعیین کنید. انواع مختلف زگیل عبارتند از:

  • زگیل‌های معمولی (verruca vulgaris): برآمدگی‌های کوچک و معمولا گرد با سطح ناهموار (شبیه به بالای گل کلم) هستند. این زگیل‌ها اغلب روی دست‌ها، آرنج‌ها و زانوها ظاهر می‌شوند.
  • زگیل‌های مسطح: زگیل‌های صافی هستند که معمولا با رنگ زرد رنگ روی دست‌ها و صورت ظاهر می‌شوند. این زگیل‌ها شیوع بالایی بیشتر در کودکان دارند و اغلب می‌توانند گسترش یابند.
  • زگیل‌های کف پا: زگیل‌هایی هستند که روی پاها، معمولا روی کف پا، پاشنه یا انگشتان پا ظاهر می‌شوند. وزن بدن باعث می‌شود که زگیل به داخل پوست فرو رود. بنابراین زگیل کف پا معمولا مانند سایر زگیل‌ها برآمده نیست و ممکن است صرفا به صورت ناحیه سفید با نقاط کوچک سیاه رنگی در مرکز آن پدیدار شوند.
  • زگیل‌های رشته‌ای – زگیل‌های بلند و نازکی هستند که معمولا روی پلک‌ها، زیر بغل یا گردن ظاهر می‌شوند.
  • زگیل‌های موزاییکی: این زگیل‌ها به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند و بیشتر روی دست‌ها و پاها دیده می‌شوند.
  • زگیل‌های زیر زبانی یا اطراف زبان: زگیل‌هایی هستند که در زیر یا اطراف کوتیکول ایجاد می‌شوند.
  • زگیل‌های مخاطی: این زگیل‌ها می توانند روی لب‌ها، داخل گونه‌ها و بینی، مسیر هوایی و در نواحی تناسلی ظاهر شوند.

چه چیزی باعث زگیل دست می‌شود؟ آیا زگیل دست خطرناک است؟

پوست شما می‌تواند ویروس HPV را از تماس مستقیم با پوست فرد دیگری که این ویروس را دارد یا به طور غیرمستقیم از طریق سطوح آلوده مانند استخرها یا سالن‌های ورزشی دریافت کند. همچنین اگر برای مداخلات زیبایی به مراکز غیرمعتبر و کسانی مراجعه کنید که برای مثال دوره‌های آموزش بوتاکس را نگذرانده‌اند، ممکن است بعد از مدتی انواع زگیل‌ها روی پوست شما خودنمایی کنند.

ویروس HPV سلول‌های لایه بیرونی پوست را آلوده کرده و باعث رشد آن‌ها و تشکیل زگیل می‌شود. در مواردی ممکن است یک سال طول بکشد تا زگیل برای اولین بار ظاهر شود. توجه داشته باشید که زگیل تناسلی توسط خانواده متفاوتی از HPV ایجاد می‌شود. این گروه از ویروس‌ها صرفا از راه رابطه جنسی منتقل شده و می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم و فرج شوند. در حالی که زگیل‌های پوستی معمولی باعث سرطان نمی‌شوند و خطری ندارند.

آیا زگیل دست خطرناک است؟

روش‌های درمان صد در صد زگیل دست

راه‌های مختلفی برای درمان زگیل وجود دارد و با انتخاب هر روش درمانی، مهم است که درمان را تا زمانی که زگیل از بین برود، ادامه دهید. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، از روش‌های درمانی خاصی باید اجتناب کنید. بنابراین قبل از شروع با پزشک یا کسانی که دوره‌های آموزش آنلاین اپراتور لیزر را گذرانده‌اند، مشورت کنید.

راه‌های درمان زگیل دست در خانه

پوشاندن زگیل با چسب محکم و ضدآب می‌تواند در درمان زگیل موثر باشد و از گسترش زگیل جلوگیری کند. یک روش رایج دیگر برای درمان زگیل استفاده از مایع یا ژل حاوی اسید سالیسیلیک یا اسید لاکتیک روی زگیل است. شما می‌توانید مایع یا ژل زگیل را از داروخانه محل خود خریداری کنید و در خانه روی زگیل بمالید. در صورتی که زگیل با این پمادهای موضعی از بین نرود، پزشک باید داروهای قوی‌تری تجویز کند. برای استفاده از ژل‌های از بین برنده زگیل باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

  1. ناحیه اطراف زگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب گرم خیس کنید.
  2. روی زگیل را با سوهان ناخن، سنگ سنباده، سنگ پا یا حتی کاغذ سنباده ماساژ دهید.
  3. ژل یا مایع را روی زگیل قرار دهید و مطمئن شوید که ماده دارویی به پوست سالم اطراف نمی‌رسد.
  4. بگذارید ژل یا مایع خشک شود و محل را با چسب‌های مخصوص زگیل بپوشانید
  5. معمولا باید هر روز از این داروهای موضعی استفاده کنید و ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا اثر کند.

نکته مهم اینکه به هیچ عنوان نباید از پمادهای حاوی اسید لاکتیک روی زگیل‌های صورت خود استفاده کنید. در غیر این صورت چندان طولی نخواهد کشید که به آموزش هایفو و جوانسازی پوست نیاز پیدا خواهید کرد.

درمان‌های تخصصی زگیل روی انگشت دست

انجماد زگیل (معروف به سرما درمانی) باید مانند دستگاه‌های لاغری غیر تهاجمی توسط یک متخصص آموزش‌دیده انجام شود. در این روش زگیل‎ها با قرار گرفتن در معرض مایع بسیار سردی مانند نیتروژن مایع از بین می‌روند. در واقع این کار زگیل را منجمد می‌کند و سلول‌های پوستی آن را از بین می‌برد.

روش تخصصی دیگر برای درمان زگیل دست سوزاندن و لیزر زگیل تحت بی حسی موضعی است. این روش‌ها نیز حتما باید توسط متخصصی انجام شوند که در این باره آموزش دیده‌اند؛ در غیر این صورت احتمال باقی ماندن جای زخم وجود دارد. راه سوم برای درمان زگیل دست ایمونوتراپی و شامل مصرف داروهایی است که سیستم ایمنی را تشویق می‌کند تا سلول‌های پوستی آلوده به ویروس زگیل را شناسایی کرده و از بین ببرد. این درمان زمان‌بر است و می‌تواند باعث خارش پوستی شود.

درمان‌ زگیل روی انگشت دست

آموزش روش‌های درمان زگیل دست در آکادمی تخصصی مای اسکین

در این مقاله هر آنچه را که باید درباره درمان زگیل دست بدانید در اختیار شما قرار دادیم و گفتیم روش‌های تخصصی درمانی به شرطی اثرگذار و بدون عارضه جانبی هستند که توسط متخصصان و اپراتورهای ماهر و آموزش دیده انجام شوند. شما می‌توانید انواع راهکارهای از بین بردن زگیل دست را در آکادمی مای اسکین بیاموزید و وارد این حیطه شغلی پردرآمد شوید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید