انجام لیزر در دوران شیردهی چه عوارضی دارد؟

انجام لیزر در دوران شیردهی

لیزر موهای زائد یک مداخله زیبایی محبوب در بین بانوان است اما بسیاری از افراد تصور می‌کنند که انجام لیزر در دوران شیردهی ممکن است عوارضی داشته باشد و به همین دلیل، جلسات لیزر موهای زائد را به بعد از این دوران به تعویق می‌اندازند. در این مقاله به بررسی روش کار لیزر و مزایای آن نسبت به دیگر روش‌های اصلاح موهای زائد می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که انجام لیزر در دوران شیردهی چه عوارضی دارد. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

لیزر موهای زائد چیست و چگونه کار می‌کند؟

مطابق با آنچه که در دوره آموزش لیزر دایود توضیح داده می‌شود، لیزر موهای زائد فرآیند حذف مو با قرار گرفتن در معرض پالس‌های نور لیزر است. نور توسط رنگدانه موجود در فولیکول مو جذب می‌شود و انرژی لیزر فولیکول را از بین می‌برد.

فرآیند لیزر موهای زائد معمولا طی چندین جلسه انجام می‌شود و می‌توان از آن برای از بین بردن موهای زائد تقریبا هر ناحیه‌ای از بدن استفاده کرد. در سال‌های اخیر این مداخله زیبایی برای حذف موهای ناخواسته صورت و بدن طرفداران زیادی پیدا کرده و برای افراد با هر نوع پوست و مویی قابل استفاده است.

لیزر موهای زائد چه مزایایی دارد؟

قبل از مراجعه برای هر نوع مداخله زیبایی، چه لیزر موهای زائد و چه آموزش مزونیدلینگ، باید با مزایای آن آشنایی داشته باشید. برخی از مزایای مختلف لیزر موهای زائد عبارتند از:

  • حذف سریع، آسان و بدون درد موهای زائد
  • عدم نیاز به اصلاح یا اپیلاسیون مکرر موها
  • حذف دائمی و مادام‌العمر موهای زائد
  • مقرون به صرفه بودن در طولانی‌مدت نسبت به سایر روش‌های اصلاح

ایا لیزر برای مادران شیرده ضرر دارد

چه کسانی کاندیدای خوبی برای لیزر موهای زائد هستند؟

یک کاندید خوب برای لیزر موهای زائد، فردی است که موهای تیره‌ و پوست روشنی دارد. در واقع لیزر روی افرادی که موهای تیره‌تری دارند؛ موثرتر است زیرا در این شرایط پرتوهای لیزر می‌توانند ملانین موجود در فولیکول مو را مورد هدف قرار دهد. از طرف دیگر کسانی که پوست روشن‌تری دارند، کاندیدای مناسبی برای لیزر هستند زیرا میزان ملانین پوست آن‌ها کم بوده و لیزر برای از بین بردن موها بدون تاثیر بر پوست بهتر عمل می‌کند.

البته از لیزر می‌توان برای از بین بردن موهای زائد افراد با پوست تیره‌تر نیز استفاده کرد، اما ممکن است به اندازه کسانی که پوست روشنی دارند، مؤثر نباشد. در صورت عدم استفاده صحیح احتمال بروز سوختگی یا آسیب‌های دیگر به پوست وجود دارد. بنابراین مهم است که قبل از مراجعه برای لیزر مطمئن شوید که کاندیدای مناسبی هستید. بر همین اساس در دوره کاشت مو برای پرستاران نیز تاکید می‌شود چنین مداخله زیبایی صرفا برای کسانی که کاندیدای مناسبی هستند، انجام شود.

آیا لیزر برای مادران شیرده ضرر دارد؟

اگرچه تحقیقات کافی در مورد لیزر موهای زائد و شیردهی وجود ندارد، اما با توجه به فرایند تولید شیر مادر، بعید به نظر می‌رسد که لیزر موهای زائد بر کیفیت شیر مادر یا میزان تولید آن تأثیر بگذارد. برای اینکه چیزی وارد شیر مادر شود، ابتدا باید در جریان خون جذب شود. در واقع  شیر مادر در نهایت از طریق فرآیندی ساخته می‌شود که با خون شروع می‌شود. به عنوان مثال، برخی داروها یا ترکیبات آن‎ها در خون جذب شده و برخی ممکن است به شیر مادر برسند. به همین دلیل در دوره‌های آموزش کاشت ابرو در تهران توصیه می‌شود در صورتی که نیاز است پس از این مداخله زیبایی داروی خاصی مصرف کنید، ترجیحا این کار را به بعد از شیردهی به تعویق بیاندازید.

همانطور که پیش از این نیز توضیح دادیم، لیزر موهای زائد با هدف قرار دادن فولیکول‌های مو کار می‌کند. فولیکول‌های مو نقاطی در پوست هستند که مو از آن‌ها رشد می‌کند. طی جلسات لیزر موهای زائد، دستگاه نوری را به بیرون می‌فرستد که توسط رنگدانه‌های مو جذب می‌شود و فولیکول‌ها در اثر گرما آسیب می‌بینند. با آسیب فولیکول رشد موها متوقف شده یا موهای نازک‌تری درمی‌آیند. بنابراین نور لیزر وارد جریان خون نمی‌شود و منطقی است که تاثیری بر شیر مادر نداشته باشد. در لیزر موهای زائد همان چیزی رخ می‌دهد که در ماموگرافی با اشعه ایکس نیز انجام می‌شود.

آیا لیزر برای مادران شیرده ضرر دارد؟

آیا انجام لیزر در دوران شیردهی توصیه می‌شود؟

اینکه آیا لیزر موهای زائد در دوران شیردهی به اندازه شرایط نرمال موثر است یا خیر، موضوع دیگری است! خیلی چیزها در نزدیک و بعد از بارداری تغییر می‌کند. هورمون‌های بارداری و تغییرات هورمونی پس از زایمان می‌تواند بر روی بسیاری از موارد از جمله رنگدانه‌های پوست و رشد مو تاثیر بگذارد.

در واقع به دلیل اثربخشی کمتر لیزر موهای زائد در این دوران برخی مادران شیرده ترجیح می‌دهند که لیزر را به تعویق بیاندازند. این مورد به شرایط شخص شما بستگی دارد و توصیه می‌کنیم در دوران شیردهی برای هر نوع مداخله زیبایی، چه لیزر و چه برای مراجعه به کسانی که آموزش کار با دستگاه آر اف لاغری را گذرانده‌اند، با پزشک خود مشورت کنید.

لیزر موهای زائد یا لیزر ترک‌های شکم بعد از زایمان چه عوارضی دارند؟

انجام لیزر در دوران شیردهی به خودی خود عوارضی ندارد. اما درد یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی است که برای کنترل آن، از برخی داروها و پمادها استفاده می‌شود. برخی افراد با توجه به آستانه تحمل درد بالایی که دارند، از هیچ بی‌حسی استفاده نمی‌کنند و برخی دیگر  ترجیح می‌دهند از کرم‌های بی‌حس‌کننده موضعی در ناحیه تحت درمان استفاده کنند.

لیدوکائین یکی از مواد فعال رایج در کرم‌های بی‌حس‌کننده است که برای لیزر موهای زائد یا برخی مداخلات زیبایی دیگر مانند سریع‌ترین روش از بین بردن خال استفاده می‌شود. هنگامی که لیدوکائین از طریق تزریق زیرپوستی یا استفاده موضعی اعمال می‌شود، انتظار نمی‌رود که برای نوزادان شیری مشکلی ایجاد کند.

لیزر موهای زائد یا لیزر ترک‌های شکم بعد از زایمان چه عوارضی دارند؟

در دوران شیردهی از چه بی‌حس‌کننده‌ای برای لیزر استفاده کنیم؟

قاعدتا نباید از کرم‌های بی‌حس‌کننده روی سینه‌ها استفاده کنید. در این صورت استفاده از چنین داروهایی در دوران شیردهی نسبتا کم خطر در نظر گرفته می‌شود. البته توجه داشته باشید که کرم‌های بی‌حس‌کننده ممکن است حاوی مواد خاصی باشند که برای نوزاد شما خطرناک است. بنابراین حتما قبل از استفاده برچسب روی کرم را مطالعه کنید. یکی دیگر از گزینه‌های ایمن برای کنترل درد پس از لیزر یا حتی مراقبت بعد از برداشتن خال این است که از کنترل درد موضعی خودداری کرده و از چیزهای غیردارویی مانند کیسه یخ استفاده کنید.

 آموزش لیزر موهای زائد در دوران شیردهی در آکادمی تخصصی مای اسکین

در این مقاله توضیح دادیم که چرا به احتمال زیاد انجام لیزر در دوران شیردهی عوارض جانبی خاصی ندارد. با این حال توصیه می‌کنیم با توجه به حساسیت موضوع، حتما قبل از لیزر با پزشک متخصص خود مشورت کنید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوالی دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید