مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن چیست؟

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن

آیا شما تجربه برداشتن خال را دارید؟ برای مراقبت بعد از برداشتن خال چه کارهایی انجام داده‌اید؟ هر کدام از روش‌های برداشتن خال را که انتخاب کنید، احتمال بروز زخم و اسکار وجود دارد. از‌این‌رو لازم است مراقبت‌های بعد از آن را جدی بگیرید تا ریسک به جا ماندن زخم ناشی از برداشتن خال به حداقل برسد. در این مقاله به معرفی مراقبت های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن پرداخته‌ایم. از شما دعوت می‌کنیم نکات مهم مقاله کاربردی پیش روی‌تان را از دست ندهید. با مطالعه این راهکارها درمی‌یابید که برداشتن خال با سوزاندن نیاز به چه مراقبت‌هایی دارد و تا چه زمانی ناحیه موردنظر بهبود پیدا می‌کند.

پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب؛ یکی از مراقبت های بعد از سوزاندن خال

رعایت یک سری موارد بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن، از به وجود آمدن اسکارهای بزرگ و قابل توجهی مانند زخم هیپرتروفیک یا کلوئیدی پیشگیری می‌کند. یکی از این روش‌ها خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. در زمان‌هایی که بیرون از خانه هستید (48 ساعت بعد از برداشتن خال)، از یک ضدآفتاب با حداقل SPF برابر با 30 استفاده کنید.

جای برداشتن خال کی خوب میشه؟

استفاده از ضدآفتاب یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های در دوره مراقبت از پوست و هم‌چنین یکی از مهم‌ترین کارها در روتین مراقبتی پوست محسوب می‌شود. علاوه‌بر این هنگام قرار گرفتن ناحیه موردنظر در معرض نور، بهتر است از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب بپوشید. سعی کنید این توصیه‌ها را حداقل تا شش ماه پس از سوزاندن خال جدی بگیرید.

استفاده از بهترین پماد بعد از برداشتن خال؛ راهی برای جلوگیری از ماندگاری زخم

بسیاری از افراد می‌پرسند که «بعد از برداشتن خال با لیزر چه پمادی بزنیم؟» استفاده از یک پماد مرطوب‌کننده وازلین زیر پانسمان به جلوگیری از تشکیل اسکار در پوست کمک می‌کند. البته توصیه می‌شود برای پماد بعد از لیزر خال حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین پماد بعد از برداشتن خال را برای شما تجویز کند.

استفاده غیرضروری از پمادهای آنتی بیوتیک، ممکن است منجربه عوارضی مانند درماتیت تماسی یا مقاومت باکتریایی شود. از‌این‌رو بهتر است پماد بعد از لیزر خال توسط پزشک تجویز شود. افرادی که در دوره‌های آموزش لیزر موهای زائد یا کار با انواع دستگاه‌های لیزر را نیز شرکت کرده باشند در این مورد نیز اطلاعات خوبی دارند و می‌توانند به‌خوبی شما را راهنمایی کند.

چند روز بعد از لیزر خال دوش بگیریم؟ بهترین زمان برای شست‌‌و‌شو بعد از سوزاندن خال

نکته مراقبتی دیگری که در اکثر روش‌های درمانی و زیبایی مانند دوره‌های آموزش آر اف صورت و یا هایفو نواحی مختلفی از بدن به آن تاکید می‌شود، زمان شست‌وشو است. از‌این‌رو در پاسخ به سوال «چند روز بعد از برداشتن خال دوش بگیریم» باید گفت که تا دو روز بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن یا لیزر، جای خال برداشته شده را نشویید. برخی مواقع پزشک یا اپراتور روی زخم خال برداشته شده را پانسمان می‌بندد. پانسمان را تا 48 ساعت برندارید و بعد از آن نیز فقط از پمادهایی استفاده کنید که برای شخص شما تجویز شده است.

۵ موردی که باید بعد از سوزاندن خال از آن‌ها اجتناب کنید

کارهایی که نباید بعد از برداشتن خال انجام دهید به اندازه مراقبت بعد از برداشتن خال اهمیت دارند. در طول دوران نقاهت، باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  1. اصلاح پوست نواحی درمان یا نزدیک آن
  2. انجام فعالیت شدید
  3. استفاده از هرگونه پاک‌کننده پوست، پراکسید یا سایر مواد محرک
  4. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب
  5. مصرف داروهایی که ممکن است باعث خونریزی شوند

علاوه بر این، در صورت داشتن تب، درد غیرمعمول یا طولانی مدت و برگشت خال بعد از سوزاندن باید فوراً با متخصص پوست خود تماس بگیرید. علائمی هم‌چون قرمزی یا ترشح چرک و باز شدن مجدد زخم نیز خطرناک هستند و حتما باید با پزشک معالج خود در این مورد صحبت شود.

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن

برخی از افراد که تمایل دارند در دوره‌های کار با دستگاه‌های لیزر از بین‌برنده خال شرکت کنند تا بتوانند در کلینیک‌های متعدد مشغول به کار شوند. آکادمی مای اسکین این امکان را فراهم کرده‌ است تا با آموزش انواع دستگاه‌های لیزر روش‌های مختلف برداشتن خال با هنرجویان بیاموزد. علاوه‌بر این اگر شما قصد دارید در دوره‌های مختلف دیگر هم‌چون اموزش کار با دستگاه ار اف لاغری و آر اف صورت و بدن نیز شرکت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما تماس بگیرید.

آیا جای زخم بعد از برداشتن خال می‌ماند؟

بیشتر انواع زخم‌ها ممکن است به‌صورت اسکار روی پوست باقی بمانند. در واقع جای زخم راهکار طبیعی بدن برای بستن پوست و التیام زخم است. با این حال، گاهی اوقات جای زخم غیرطبیعی بوده و در نتیجه زخم‌های بزرگ ایجاد می‌شود. اسکار هیپرتروفیک یکی از پیامد‌های سوختگی‌های جدی یا سایر آسیب‌های پوستی شدید است که ممکن است به‌عنوان زخم بعد از برداشتن خال نیز شناخته شود.

توجه داشته باشید، در‌صورتی‌که دستگاه لیزر به‌طور صحیح تنظیم شود، احتمال ایجاد این نوع زخم به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل در دوره‌هایی مانند دوره آموزش کار با دستگاه لیزر کیوسوئیچ و هایفو بر تنظیم دمای لیزر قبل از شروع کار، تاکید بسیاری می‌شود.

هم‌چنین رشد بیش از حد غیرطبیعی بافت اسکار که در افراد با پوست تیره‌تر شایع‌تر است، به‌عنوان اسکار کلوئید شناخته می‌شود. اسکارهای کلوئیدی بسیار بزرگ‌تر از اسکارهای هیپرتروفیک هستند. ممکن است برای محو شدن یا توقف رشد این نوع زخم‌ها به لیزر درمانی یا تزریق کورتیکواستروئید نیاز داشته باشید. برخلاف اسکارهای هیپرتروفیک، کلوئیدها رشد کرده و فراتر از مرز ناحیه زخم اولیه پوست گسترش می‌یابند. از این رو به‌طورکلی، باید احتمال باقی ماندن زخم را درنظر داشته باشید؛ اما خوشبختانه با توجه به مراقبت های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن و لیزر می‌توان احتمال بروز این نوع زخم‌ها را به حداقل رساند.

جای لیزر خال کی خوب میشه؟ زمان بهبودی زخم بعد از برداشتن خال

زمان بهبودی زخم بعد از برداشتن خال کاملا بستگی به فرد مراجعه‌کننده دارد. به‌عنوان مثال افراد جوان سریع‌تر از افراد مسن‌ بهبود می‌یابند. هم‌چنین هر چقدر اندازه ناحیه سوزانده شده بزرگ‌تر باشد، زمان بیشتری برای بهبودی آن لازم است. به‌طورکلی، حداقل 2 الی 3 هفته بعد از برداشتن خال، زخم‌های ناشی از آن محو می‌شود. با این وجود، به‌منظور سریع‌تر شدن فرآیند بهبود و محو شدن جای زخم، باید مراقبت های بعد از برداشتن خال با لیزر را جدی بگیرید. به همین دلیل در دوره‌های آموزشی مختلف مانند لیزر جوانسازی صورت و بدن با دستگاه‌های مختلف و هم‌چنین دوره آموزش تزریق فیلر یا بوتاکس صورت نیز تاکید بسیاری به آموزش مراقبت‌های بعد از فرآیند زیبایی می‌شود.

نحوه برداشتن خال با کوتر چگونه است؟

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برداشتن خال، سوزاندن خال با کوتر است. این دستگاه با کمک برق، خال را گرم می‌کند و می‌سوزاند. روش استفاده از دستگاه کوتر برای برداشتن خال عموما برای سوزاندن خال‌های سطحی مناسب است؛  زیرا در‌صورت عمیق بودن خال احتمال به وجود آمدن فرورفتگی وجود دارد. از‌این‌رو به دلیل عوارض برداشتن خال با کوتر، لیزر انتخاب بهتری برای برداشتن خال محسوب می‌شود.

چند روز بعد از لیزر خال دوش بگیریم؟

چنانچه شما قصد دارید در دوره‌های آموزش لیزر برداشتن خال شرکت کنید، بهتر است ابتدا اطلاعات کاملی در این زمینه کسب کنید. آکادمی مای اسکین همان‌طور که انواع دوره کاشت مو برای پرستاران، دوره‌های میکرونیدلینگ و دوره تزریق بوتاکس و ژل را به‌طور کامل آموزش می‌دهد. صفر تا صد کار با دستگاه‌های لیزر برای برداشتن خال را نیز می‌آموزد؛ بدین‌ترتیب پس از پایان دوره شما می‌توانید با دریافت مدرک در کلینیک‌های زیبایی مشغول به کار شوید.

آموزش حرفه‌ای برداشتن خال با لیزر در آکادمی مای اسکین

در این مقاله با مراقبت های بعد از برداشتن خال با لیزر و دستگاه کوتر آشنا شدید. اکنون می‌دانید برای جلوگیری از باقی ماندن جای زخم بعد از سوزاندن خال‌ها، چه کارهایی باید انجام دهید و از چه مواردی اجتناب کنید. توجه داشته باشید قبل از امتحان هر یک از نکات مراقبتی فوق، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نکته مهم برای پیشگیری از ایجاد زخم، مراجعه به افراد کارآزموده‌ای است که دوره‌های تخصصی مربوطه را گذرانده باشند. یکی از معتبرترین مراکز برگزار‌کننده انواع دوره‌های زیبایی پوست و مو، آکادمی مای اسکین است. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های کاربردی این آموزشگاه آینده شغلی خود را تامین کنید. در پایان اگر سوالی درباره انجام روش‌های زیبایی با لیزر و هم‌چنین علت موهای زائد کشاله ران و نقاط مختلف بدن و نحوه انجام برداشتن خال با لیزر را دارید، در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

33 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • سلام من یه خال کوچیک داشتم ک دکتربرام سوزوند ویه چسب معمولی کوچیک زدبعد۵ساعت برداشتم وگفتن ازفردا کرم ترمیم کننده بزنم اشکالی نداره ک برداشتم؟چسب‌معمولی بودمثل چسب روی سرم

  • سلام وقت بخیر من ۱۲ روز میشه خال های صورتم رو که به صورت رنگدانه بودن برداشتم زخم خوب شده ولی بعضهاش رنگش تیره است و گود است و برخی دیگر به رنگ طبیعی شده ولی باز جاش مثل ابله مرغان گود شده

    • با سلام خدمت شما
      این مواردی که میفرمایید تبدیل به اسکار شده و البته لک، لطفا به پزشکتون مراجعه کنید که برای این موارد دارو های مناسب رو خدمتتون تجویز کنند

    • با سلام
      بله میتونید امااز برخورد آب داغ و بخار داغ به ناحیه مورد نظر اجتناب کنید و نهایتا با شامپو بچه موضع رو بشویید.

    • من یک ماه خال هامو با کوتر برداشتم اما اصلا نرفته و انگار هال علم پخش تر و دورسون قهوه ای شدعه چی بزنم ک این لک قهوه ای ها بره

      • سلام و درود
        اگر به این صورت شده حتما به پزشکتون مراجعه کنید تا مجددا درمان رو براتون انجام بدن و برای لک های ایجاد شده هم داروی مناسب و ضد لک براتون تجویز بشه.

    • سلام و درود
      بعد از 48 ساعت امکان شستشو هست اما آب داغ یا بخار داغ نباید به محل برخورد داشته باشه (با آب خنک شسته شود)و برای شستن هم نهایتا از شامپو بچه استفاده کنید تا زمانی که ترمیم اتفاق بیافته.

  • سلام من حدودا سه هفته میشه که خال های صورتم لیزر زدم اما جا خال ها مونده
    آیا به مرور زمان جا شون خوب میشن؟

    • سلام و درود
      در این موارد شما بعد از برداشتن خال تا مدتی باید از ترمیم کننده ها استفاده کنید و در صورتی که لک ایجاد شد یا به اصطلاح جای خال ها قابل مشاهده هست به پزشکتون مراجعه کنید تا داروی مناسب براتون تجویز کنند.

  • سلام وقت بخیر ببشخید من الان نزدیک یک ماه است با لیزر خال برداشتم دو هفته اول کانل کرم ضد افتاب رو زدم اما الان جایشان قرمز شده این طبیعیه یا نه ؟

    • سلام و درود
      باید حتما ترمیم کننده هم استفاده میشد به همراه ضد افتاب و در صورتی که امکان لک شدن باشه باید از پزشکتون داروهای مناسب مثل ضد لک بگیرید
      به پزشکتون مراجعه کنید تا درمان مناسب رو براتون انجام بدن

  • سلام وقت بخیر ببخشید طولانیه ولی ممنون میشم جواب بدین چون خیلی نگرانم جای خال بمونه رو صورتم زیادم بودن خالا، من ۱۷ روزه خالامو برداشتم فکر کنم دستگاهشم کوتر بود هفته اول به نسبت خوب بود ترمیمش عوارض خاصی مشاهده نکردم پماد جنتکس دادن و فقط همونو استفاده کردم بیرون هم میرفتم یه ضدافتاب بعد معاینه مجدد که رفتم دکتر یه پماد دست ساز دادن که شب به جای خالا بزنم یه قرص و کرم ضد جوش و شوینده هم گفت استفاده کنم و اینکارو کردم ولی دو سه روز بعد ابریزش بینیم شروع شد و خیلیم شدید بود دیگه متاسفانه مجبور شدم به جای خالای رو بینیم دست بزنم و از دستمال استفاده کنم من از بچگی الرژی داشتم به گرد و خاک اینا ولی تستشو نداده بودم دو روز پیش رفتم دکتر متخصص الرژی و تست دادم و به خیلی چیزا الرژی داشتم یه لیست بلند بالا دکتر نوشت و دارو و اسپری اینا داد حالا من میترسم به این پماد و اینایی که دکتر پوستم داده بود الرژی داشته باشم چون جای خالا و ناحیه اطرافش قرمزتر از قبل شده از وقتی پماد اینارو استفاده کردم…الان حتما باید به دکتر برای معاینه مراجعه کنم؟ بازم معذرت طولانی شد

    • سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
      پیشنهاد ما این هست که حتما به یک درماتولوژیست (متخصص پوست ) مراجعه کنید که در مورد داروها و پماد ها به طور کامل بهتون توضیح بدن تا خیالتون آسوده بشه تا در صورتی که دارویی مغایرت داشته باشد از مصرف اون خودداری کنید.

      • سلام وقتتون بخیر
        من تازه خالامو با کوتر برداشتم
        و از زینک استفاده میکنم این پماد روی زخمام خشک میشود میتونم با پنبه خیس آن را تمیز کنم؟!

        • سلام و درود
          برای دو روز اول پماد زینک مناسبه ، و هر دوساعت میتونید تجدیدش کنید ، اما میتونید از پزشکتون بخواین که براتون ترمیم کننده دیگه ای تجویز کنند و بعد از دو روز میتونید محل رو با اب ولرم و شامپو بچه به ارامی شستشو بدید

          • ببخشید پماد زینکو باید با چی پاک کرد دوباره زد با دستمال؟ یا باید بزاریم تا کامل جذب شه؟

          • سلام و درود
            بابت چه موردی از زینک استفاده شده؟ اگر به عنوان ترمیم کننده استفاده شده تا زمانی که پزشکتون به شما گفته باید استفاده کنید

  • سلام وقت بخیر
    من ۳ هفته اس خالمو برداشتم ولی جاش زخمه و قرمزه
    این زخم کامل میبنده و بعد میریزه یا اینکه کلا لکه شده
    خیلی نگرانم
    کاش میشد براتون عکس ارسال کنم

    • سلام و درود
      اگر هنوز به همین صورت هست به پزشکتون مراجعه کنید که در صورت نیاز ضد لک براتون تجویز کنند

  • سلام خسته نباشید
    من۱ ماه پیش خال روی دماغ رو برداشتم و موقعی که خال برداشتم قسمت خال سوراخ شده بود
    الان گوشت شده ولی هنوز روش پوست نیومده قرمزه
    خواستم بدونم چقدر طول می‌کشه که اون قسمت پوست در بیاد

    • سلام و درود خدمت شما
      حتما بابت این مورد به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا از احتمال اسکار شدن جلوگیری کنید

  • سلام من دو روزه خالهای صورتم را لیزر کردند و بهم گفتند تا دو هفته پماد زینک بزنم‌و بعد هم دوتا پماد دیگه هست
    حالا میخواستم بپرسم بعد از ۴۸ساعت چطور میتونم پمادهای زینک کا روی صورتم هست را تمیز کنم و دوباره بزنم؟ با آب تنها خوبه؟ آیا با دست تمیز کنم یا گوش پاک کن ؟ ممنون میشم طریقه تمیز کردن که به جای خالها ضربه وارد نشه را بفرمایید

    • با سلام و درود
      ، نیاز نیست به طور کامل زینک رو پاک کنید چون احتمال داره آسیب بزنید
      نهایتا با گذاشتن و برداشتن یک گاز استریل محل مورد نظر رو به آرومی پاک کنید بدون هیچ فشاری
      بهتره که برای شستشو نهایتا از آب و شامپو بچه استفاده کنید و دوباره پماد رو روی محل مورد نظر بزنید

  • سلام بعد از لیزر خالها میخواستم بپرسم بعد از ۴۸ساعت چطور میتونم پمادهای زینک که روی صورتم هست را تمیز کنم و دوباره بزنم؟ با آب تنها خوبه؟ آیا با دست تمیز کنم یا گوش پاک کن ؟ ممنون میشم طریقه تمیز کردن که به جای خالها ضربه وارد نشه را بفرمایید

  • سلام من خالم رو برداشتم
    اما هی رشد میکرد و دوبار رفتم ترمیم
    بعدش دکتر گفت کرم ترمیم کننده و زینک رو باهام ترکیب کنم بزنم
    الان دوماه گذشته ولی از ی جا به بعد اصلا تغیری نکرده و برجسته هم شده
    ممکنه گوشت اضافه باشه؟
    من باید چیکار کنم؟

    • سلام و درود خدمت شما
      این خال به طور کامل برداشته نشده ، من پیشنهاد میکنم حتما به یک متخصص پوست در این مورد مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید