مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن چیست؟

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن

آیا شما تجربه برداشتن خال را دارید؟ برای مراقبت بعد از برداشتن خال چه کارهایی انجام داده‌اید؟ هر کدام از روش‌های برداشتن خال را که انتخاب کنید، احتمال بروز زخم و اسکار وجود دارد. از‌این‌رو لازم است مراقبت‌های بعد از آن را جدی بگیرید تا ریسک به جا ماندن زخم ناشی از برداشتن خال به حداقل برسد. در این مقاله به معرفی مراقبت های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن نظیر خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده و نحوه شست‌وشو خشک کردن محل زخم پرداخته‌ایم.
از شما دعوت می‌کنیم نکات مهم مقاله کاربردی پیش‌روی‌تان را از دست ندهید. با مطالعه این راهکارها درمی‌یابید که برداشتن خال با سوزاندن نیاز به چه مراقبت‌هایی دارد و تا چه زمانی ناحیه موردنظر بهبود پیدا می‌کند.

پرهیز از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب؛ یکی از مراقبت‌های بعد از برداشتن خال صورت

رعایت برخی موارد به‌منظور مراقبت های بعد از برداشتن خال با سوزاندن، از به وجود آمدن اسکارهای بزرگ مانند زخم هیپرتروفیک یا کلوئیدی پیشگیری می‌کند. یکی از این روش‌ها خودداری از قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. در زمان‌هایی که بیرون از خانه هستید (48 ساعت بعد از برداشتن خال)، از یک ضدآفتاب با حداقل SPF برابر با 30 استفاده کنید.
استفاده از ضدآفتاب یکی از اصلی‌ترین توصیه‌ها پس از بهره‌مندی از روش‌های زیبایی نظیر میکرونیدلینگ و استفاده از دستگاه‌های لیزر است. علاوه‌بر این، هنگام قرار گرفتن ناحیه موردنظر در معرض نور، بهتر است از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب بپوشید. سعی کنید این توصیه‌ها را حداقل تا شش ماه پس از برداشتن خال صورت و بدن جدی بگیرید.
جای برداشتن خال کی خوب میشه؟

اگر می‌خواهید این خدمات زیبایی را در مرکز مای اسکین و تحت نظر متخصصین با‌تجربه انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم به‌منظور بررسی و اطلاع از هزینه سوزاندن خال با لیزر همچون هزینه میکرونیدلینگ و مزوتراپی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

استفاده از بهترین پماد بعد از برداشتن خال؛ راهی برای جلوگیری از ماندگاری زخم

بسیاری از افراد می‌پرسند که «بعد از برداشتن خال با لیزر چه پمادی بزنیم؟» استفاده از یک پماد مرطوب‌کننده وازلین زیر پانسمان به جلوگیری از تشکیل اسکار در پوست کمک می‌کند. البته توصیه می‌شود برای استفاده از پماد برداشتن خال حتما با پزشک مشورت کنید تا بهترین پماد بعد از برداشتن خال را برای شما تجویز کند.
استفاده غیرضروری از پمادهای آنتی بیوتیک، ممکن است منجربه عوارضی مانند درماتیت تماسی یا مقاومت باکتریایی شود. از‌این‌رو بهتر است کرم ترمیم کننده بعد از برداشتن خال توسط پزشک تجویز شود. معمولا بعد از استفاده از انواع دستگاه‌های لیزر و زیبایی نظیر هایفو، استفاده از این کرم‌ها توصیه خواهد شد. در‌صورتی‌که قصد انجام خدمات زیبایی با دستگاه‌های جوانسازی و لیزر را دارید، مجموعه تخصصی مای اسکین بهترین مرکز هایفوتراپی و لیزر در غرب تهران است.

چند روز بعد از برداشتن خال دوش بگیریم؟ بهترین زمان برای شست‌‌و‌شو بعد از برداشت خال صورت

نکته مراقبتی دیگری که در اکثر روش‌های درمانی و زیبایی مانند دوره‌های آموزش آر اف صورت یا هایفو نواحی مختلفی از بدن به آن تاکید می‌شود، زمان شست‌وشو است. پاسخ به سؤال «چند روز بعد از برداشتن خال دوش بگیریم» نیازمند درک دقیق شرایط بعد از عمل است. به‌طورکلی، توصیه می‌شود که برای دو روز اول پس از برداشتن خال با روش‌هایی نظیر سوزاندن یا لیزر، از دوش گرفتن خودداری شود تا از عفونت و تحریک پوست جلوگیری گردد. در این دوره، پانسمان باید دست نخورده باقی بماند تا ناحیه درمان شده محافظت شود. پس از گذشت 48 ساعت، شست‌وشوی ملایم ناحیه با آب ولرم و صابون ملایم مجاز است.

راهنمای دقیق برای تمیز و خشک کردن محل برداشتن خال با لیزر

پس از سوزاندن خال با لیزر روزانه ناحیه مورد‌نظر را با صابون ملایم و آب گرم بشویید و با دقت خشک کنید. از استفاده از حوله نرم و تمیز برای خشک کردن محل استفاده کنید تا از تحریک و آسیب بیشتر به زخم جلوگیری شود. از مالیدن یا ساییدن زخم خودداری کنید، زیرا این کار باعث تحریک بیشتر و طولانی‌تر شدن زمان بهبودی می‌شود.
بهتر است از ضربه‌های آرام و ملایم برای خشک کردن استفاده کنید تا زخم تمیز باقی بماند. همچنین، از تماس با آب داغ و مواد شیمیایی قوی خودداری کنید تا به روند ترمیم آسیب نرسد. این روش‌ها برای مراقبت های بعد از برداشتن خال با لیزر به جلوگیری از عفونت و تسریع روند بهبودی کمک خواهند کرد.
توجه داشته باشید هزینه خدمات برداشت خال با لیزر در مرکز پوست و مو مای اسکین، همچون هزینه لیزر موهای زائد، به نوع دستگاه و هم‌چنین تعداد جلسات لیزر بستگی دارد؛ بنابراین بهتر است پیش از انجام خدمات حتما با مشاوران ما در مورد هزینه‌ها صحبت کنید.

۵ موردی که باید بعد از سوزاندن خال از آن‌ها اجتناب کنید

کارهایی که نباید بعد از سوزاندن خال با لیزر انجام دهید، به اندازه مراقبت های بعد از برداشتن خال با سوزاندن اهمیت دارند. در طول دوران نقاهت، باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • اصلاح پوست نواحی درمان یا نزدیک آن
  • انجام فعالیت شدید
  • استفاده از هرگونه پاک‌کننده پوست، پراکسید یا سایر مواد محرک
  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب
  • مصرف داروهایی که ممکن است باعث خونریزی شوند

علاوه‌بر این، در صورت بروز هرگونه عوارض برداشتن خال صورت مانند تب، درد غیرمعمول یا طولانی مدت و برگشت خال بعد از سوزاندن باید فوراً با متخصص پوست خود تماس بگیرید. علائمی هم‌چون قرمزی یا ترشح چرک و باز شدن مجدد زخم بعد از لیزر خال نیز خطرناک هستند و حتما باید با پزشک معالج خود در این مورد صحبت شود.

مراقبت‌های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن

ایا بعد از برداشتن خال جاش میمونه؟

بله، برداشتن خال می‌تواند جای زخم به جا بگذارد؛ اما شکل، مکان و روش برداشتن خال در اینکه جای زخم چگونه به نظر می‌رسد تاثیر دارد. در روزهای اولیه پس از عمل، ممکن است زخمی ضخیم و متراکم به دلیل تولید کلاژن به وجود آید که منجربه قرمزی، زبری و برآمدگی کمی در ناحیه می‌شود. با گذشت زمان، این زخم معمولاً صاف‌تر و کمتر قابل‌مشاهده می‌شود. زمان بهبودی کامل زخم می‌تواند تا یک سال طول بکشد، در این مدت رنگ و بافت زخم بهبود یافته و با پوست اطراف هماهنگ‌تر می‌شود.
عوامل متعددی بر شدت و وضوح جای زخم تاثیر می‌گذارند، از جمله اندازه و محل خال، نوع پوست فرد و روش استفاده شده برای برداشتن خال. به‌طور‌کلی، جراحی‌هایی که شامل برش و دوخت هستند، مانند برداشتن خال به روش برشی (excision)، ممکن است احتمال بیشتری برای به جا گذاشتن جای زخم داشته باشند، در‌حالی‌که روش‌های غیرتهاجمی مانند لیزر معمولاً جای زخم کمتر و غیرقابل‌مشاهده‌ای ایجاد می‌کنند.

جای لیزر خال کی خوب میشه؟ زمان بهبودی زخم بعد از برداشتن خال

زمان بهبودی زخم بعد از برداشتن خال کاملا بستگی به فرد مراجعه‌کننده دارد. به‌عنوان مثال افراد جوان سریع‌تر از افراد مسن‌ بهبود می‌یابند. هم‌چنین هر چقدر اندازه ناحیه سوزانده شده بزرگ‌تر باشد، زمان بیشتری برای بهبودی آن لازم است. به‌طورکلی، حداقل 2 الی 3 هفته بعد از برداشتن خال، زخم‌های ناشی از آن محو می‌شود. با این وجود، به‌منظور سریع‌تر شدن فرآیند بهبود و محو شدن جای زخم لیزر خال، باید مراقبت های بعد از برداشتن خال با روش سوزاندن را جدی بگیرید.

نحوه برداشتن خال صورت با کوتر چگونه است؟

یکی از قدیمی‌ترین روش‌های برداشتن خال، سوزاندن خال با کوتر است. این دستگاه با کمک برق، خال را گرم می‌کند و می‌سوزاند. روش استفاده از دستگاه کوتر برای برداشتن خال عموما برای سوزاندن خال‌های سطحی مناسب است؛  زیرا در‌صورت عمیق بودن خال احتمال به وجود آمدن فرورفتگی وجود دارد. از‌این‌رو به دلیل عوارض برداشتن خال با کوتر، لیزر انتخاب بهتری برای برداشتن خال محسوب می‌شود.

چند روز بعد از لیزر خال دوش بگیریم؟

آموزش حرفه‌ای برداشتن خال با لیزر در آکادمی مای اسکین

در این مقاله با مراقبت های بعد از برداشتن خال با لیزر و دستگاه کوتر آشنا شدید. اکنون می‌دانید برای جلوگیری از باقی ماندن جای زخم بعد از سوزاندن خال‌ها، چه کارهایی باید انجام دهید و از چه مواردی اجتناب کنید. توجه داشته باشید قبل از امتحان هر یک از نکات مراقبتی فوق، ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

نکته مهم برای پیشگیری از ایجاد زخم، مراجعه به افراد کارآزموده‌ای است که دوره‌های تخصصی مربوطه را گذرانده باشند. یکی از معتبرترین مراکز برگزار‌کننده انواع دوره‌های زیبایی پوست و مو، آکادمی مای اسکین است. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های کاربردی این آموزشگاه آینده شغلی خود را تامین کنید. در پایان اگر سوالی درباره انجام روش‌های زیبایی با لیزر و هم‌چنین علت موهای زائد کشاله ران و نقاط مختلف بدن و نحوه انجام برداشتن خال با لیزر را دارید، در بخش نظرات از کارشناسان ما بپرسید.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

44 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

    • سلام من یه خال کوچیک داشتم ک دکتربرام سوزوند ویه چسب معمولی کوچیک زدبعد۵ساعت برداشتم وگفتن ازفردا کرم ترمیم کننده بزنم اشکالی نداره ک برداشتم؟چسب‌معمولی بودمثل چسب روی سرم

  • سلام وقت بخیر من ۱۲ روز میشه خال های صورتم رو که به صورت رنگدانه بودن برداشتم زخم خوب شده ولی بعضهاش رنگش تیره است و گود است و برخی دیگر به رنگ طبیعی شده ولی باز جاش مثل ابله مرغان گود شده

    • با سلام خدمت شما
      این مواردی که میفرمایید تبدیل به اسکار شده و البته لک، لطفا به پزشکتون مراجعه کنید که برای این موارد دارو های مناسب رو خدمتتون تجویز کنند

    • با سلام
      بله میتونید امااز برخورد آب داغ و بخار داغ به ناحیه مورد نظر اجتناب کنید و نهایتا با شامپو بچه موضع رو بشویید.

    • من یک ماه خال هامو با کوتر برداشتم اما اصلا نرفته و انگار هال علم پخش تر و دورسون قهوه ای شدعه چی بزنم ک این لک قهوه ای ها بره

      • سلام و درود
        اگر به این صورت شده حتما به پزشکتون مراجعه کنید تا مجددا درمان رو براتون انجام بدن و برای لک های ایجاد شده هم داروی مناسب و ضد لک براتون تجویز بشه.

    • سلام و درود
      بعد از 48 ساعت امکان شستشو هست اما آب داغ یا بخار داغ نباید به محل برخورد داشته باشه (با آب خنک شسته شود)و برای شستن هم نهایتا از شامپو بچه استفاده کنید تا زمانی که ترمیم اتفاق بیافته.

  • سلام من حدودا سه هفته میشه که خال های صورتم لیزر زدم اما جا خال ها مونده
    آیا به مرور زمان جا شون خوب میشن؟

    • سلام و درود
      در این موارد شما بعد از برداشتن خال تا مدتی باید از ترمیم کننده ها استفاده کنید و در صورتی که لک ایجاد شد یا به اصطلاح جای خال ها قابل مشاهده هست به پزشکتون مراجعه کنید تا داروی مناسب براتون تجویز کنند.

  • سلام وقت بخیر ببشخید من الان نزدیک یک ماه است با لیزر خال برداشتم دو هفته اول کانل کرم ضد افتاب رو زدم اما الان جایشان قرمز شده این طبیعیه یا نه ؟

    • سلام و درود
      باید حتما ترمیم کننده هم استفاده میشد به همراه ضد افتاب و در صورتی که امکان لک شدن باشه باید از پزشکتون داروهای مناسب مثل ضد لک بگیرید
      به پزشکتون مراجعه کنید تا درمان مناسب رو براتون انجام بدن

  • سلام وقت بخیر ببخشید طولانیه ولی ممنون میشم جواب بدین چون خیلی نگرانم جای خال بمونه رو صورتم زیادم بودن خالا، من ۱۷ روزه خالامو برداشتم فکر کنم دستگاهشم کوتر بود هفته اول به نسبت خوب بود ترمیمش عوارض خاصی مشاهده نکردم پماد جنتکس دادن و فقط همونو استفاده کردم بیرون هم میرفتم یه ضدافتاب بعد معاینه مجدد که رفتم دکتر یه پماد دست ساز دادن که شب به جای خالا بزنم یه قرص و کرم ضد جوش و شوینده هم گفت استفاده کنم و اینکارو کردم ولی دو سه روز بعد ابریزش بینیم شروع شد و خیلیم شدید بود دیگه متاسفانه مجبور شدم به جای خالای رو بینیم دست بزنم و از دستمال استفاده کنم من از بچگی الرژی داشتم به گرد و خاک اینا ولی تستشو نداده بودم دو روز پیش رفتم دکتر متخصص الرژی و تست دادم و به خیلی چیزا الرژی داشتم یه لیست بلند بالا دکتر نوشت و دارو و اسپری اینا داد حالا من میترسم به این پماد و اینایی که دکتر پوستم داده بود الرژی داشته باشم چون جای خالا و ناحیه اطرافش قرمزتر از قبل شده از وقتی پماد اینارو استفاده کردم…الان حتما باید به دکتر برای معاینه مراجعه کنم؟ بازم معذرت طولانی شد

    • سلام و درود خدمت شما دوست عزیز
      پیشنهاد ما این هست که حتما به یک درماتولوژیست (متخصص پوست ) مراجعه کنید که در مورد داروها و پماد ها به طور کامل بهتون توضیح بدن تا خیالتون آسوده بشه تا در صورتی که دارویی مغایرت داشته باشد از مصرف اون خودداری کنید.

      • سلام وقتتون بخیر
        من تازه خالامو با کوتر برداشتم
        و از زینک استفاده میکنم این پماد روی زخمام خشک میشود میتونم با پنبه خیس آن را تمیز کنم؟!

        • سلام و درود
          برای دو روز اول پماد زینک مناسبه ، و هر دوساعت میتونید تجدیدش کنید ، اما میتونید از پزشکتون بخواین که براتون ترمیم کننده دیگه ای تجویز کنند و بعد از دو روز میتونید محل رو با اب ولرم و شامپو بچه به ارامی شستشو بدید

          • ببخشید پماد زینکو باید با چی پاک کرد دوباره زد با دستمال؟ یا باید بزاریم تا کامل جذب شه؟

          • سلام و درود
            بابت چه موردی از زینک استفاده شده؟ اگر به عنوان ترمیم کننده استفاده شده تا زمانی که پزشکتون به شما گفته باید استفاده کنید

        • سلام من یک خال روی لبم داشتم به رنگ سیاه ، اونو با لیزر برداشتم خیلی چاله عمیقی شده، گاهی مقدار کمی خون ریزی داره به نظرتون طبیعیه؟

          • سلام و درود
            چه زمانی خال برداشته شده ؟ اگر با وجود گذشت زمان چند روزه همچنان خونریزی وجود داره به پزشکتون اطلاع بدید

  • سلام وقت بخیر
    من ۳ هفته اس خالمو برداشتم ولی جاش زخمه و قرمزه
    این زخم کامل میبنده و بعد میریزه یا اینکه کلا لکه شده
    خیلی نگرانم
    کاش میشد براتون عکس ارسال کنم

    • سلام و درود
      اگر هنوز به همین صورت هست به پزشکتون مراجعه کنید که در صورت نیاز ضد لک براتون تجویز کنند

  • سلام خسته نباشید
    من۱ ماه پیش خال روی دماغ رو برداشتم و موقعی که خال برداشتم قسمت خال سوراخ شده بود
    الان گوشت شده ولی هنوز روش پوست نیومده قرمزه
    خواستم بدونم چقدر طول می‌کشه که اون قسمت پوست در بیاد

    • سلام و درود خدمت شما
      حتما بابت این مورد به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا از احتمال اسکار شدن جلوگیری کنید

  • سلام من دو روزه خالهای صورتم را لیزر کردند و بهم گفتند تا دو هفته پماد زینک بزنم‌و بعد هم دوتا پماد دیگه هست
    حالا میخواستم بپرسم بعد از ۴۸ساعت چطور میتونم پمادهای زینک کا روی صورتم هست را تمیز کنم و دوباره بزنم؟ با آب تنها خوبه؟ آیا با دست تمیز کنم یا گوش پاک کن ؟ ممنون میشم طریقه تمیز کردن که به جای خالها ضربه وارد نشه را بفرمایید

    • با سلام و درود
      ، نیاز نیست به طور کامل زینک رو پاک کنید چون احتمال داره آسیب بزنید
      نهایتا با گذاشتن و برداشتن یک گاز استریل محل مورد نظر رو به آرومی پاک کنید بدون هیچ فشاری
      بهتره که برای شستشو نهایتا از آب و شامپو بچه استفاده کنید و دوباره پماد رو روی محل مورد نظر بزنید

  • سلام بعد از لیزر خالها میخواستم بپرسم بعد از ۴۸ساعت چطور میتونم پمادهای زینک که روی صورتم هست را تمیز کنم و دوباره بزنم؟ با آب تنها خوبه؟ آیا با دست تمیز کنم یا گوش پاک کن ؟ ممنون میشم طریقه تمیز کردن که به جای خالها ضربه وارد نشه را بفرمایید

  • سلام من خالم رو برداشتم
    اما هی رشد میکرد و دوبار رفتم ترمیم
    بعدش دکتر گفت کرم ترمیم کننده و زینک رو باهام ترکیب کنم بزنم
    الان دوماه گذشته ولی از ی جا به بعد اصلا تغیری نکرده و برجسته هم شده
    ممکنه گوشت اضافه باشه؟
    من باید چیکار کنم؟

  • سلام وقتتون بخیر
    من 24 ساعته که خال های صورتمو برداشتم دکتر یه زینک و کرم ترمیم کننده بهم دادن ولی گفتن فعلا استفاده نکنم تا سه روز وقتی روی زخم ها پوسته ایجاد شد شروع کنم به زدن کرم ها میخواستم ببینم تو این سه روز مراقبتی نباید انجام بشه و اشکالی نداره؟

    • سلام وقت بخیر
      با توجه به اینکه احتمال ایجاد لک بعد از برداشتن خال زیاد هست گفته میشه بلافاصله بعد از انجام کار از زینک و بعد از دو روز از ترمیم کننده استفاده بشه.

  • سلام وقتتون بخیر
    من ی خال مشکی به نسبت برجسته بالای لبم داشتم سری اول دکتر برداشتودوباره درومد
    سری دوم ک برداشت به صورت گوشت اضافه برامده شد و بعد از دوماه روش سفید ولی همون برامده بود
    سری سوم وسری چهارم هم مجددا برام روشو صاف کرد ولی الان بعد از سه هفته باز بالا اومد شبیه اسکار وقرمز رنگ شده ( دکترهم گفتن اگه باز هم سطح نشد بیا ک مجدد برات بزنم) ممنون میشم راهنمایی کنید دقیقا یک سال میگذره درگیر این ماجرام🤦🏻‍♀️

    • سلام و درود
      با توجه به مواردی که گفتید حتما نیاز هست که به یک متخصص پوست مراجعه کنیدو در صورت امکان با شماره ما تماس بگیرید تا راهنمایی تون کنیم

  • سلام خسته نباشید من دیروز چند تا خال برداشتم و اشتباهی به جای اینکه پماد رو روزی دوبار استفاده کنم هر دو ساعت استفاده میکردم مشکلی پیش میاد یا خیر
    بعد میخاستم بدونم برای دوش باید با آب سرد باشه یا گرم
    امکان عفونت کردن هست؟

  • سلام وقت بخیر
    من دو روز پیش خال کنار چشمم و برداشتم دکترم نگفت آب نباید بخوره من چن باری صورتمو با آب و صابون شستم الان روی زخم ی پوسته هست ممکنه مشکلی پیش بیاد یا جاش لک بمونه؟؟

    • سلام و درود
      مشکلی ایجاد نخواهد شد اما حتما باید از ترمیم کننده استفاده کنید و از پزشکتون بخواهید که در این مورد شما رو راهنمایی کنند و البته در صورت ایجاد لک داروهای مناسب را تجویز نمایند

دیدگاهتان را بنویسید