فرق آکنه با جوش چیست؟

واژه‌های «آکنه» و «جوش‌» گاهی به جای هم استفاده می‌شوند، اما در واقع این اصطلاحات معانی بسیار متفاوتی دارند. یکی از این کلمه‌ها به نوعی لکه پوستی اشاره دارد؛ در حالی که دیگری بیانگر نوعی بیماری پوستی با مجموعه‌ای از علل و علائم مختلف است. بنابراین برای اینکه مشکلات پوست چرب را به درستی رفع و مدیریت کنید، درک ماهیت دقیق جوش و آکنه اهمیت دارد. برای مثال جوش‌های غیرملتهب معمولا با محصولات بدون نسخه بهبود می‌یابند، اما برای درمان ضایعات جدی‌تری مانند آکنه معمولا به مشاوره با متخصص پوست نیاز است. در این مقاله فرق آکنه با جوش را می‌خوانید.

جوش چیست؟

قبل از اینکه در این مقاله از آکادمی زیبایی مای اسکین فرق جوش با آکنه را توضیح بدیم، باید تعریف درستی از این دو واژه داشته باشید. جوش اصطلاح عامیانه‌ای برای کومدون‌های بسته یا باز است که تحت عنوان جوش‌های سرسیاه و سرسفید نیز شناخته می‌شوند. این لکه‌های کوچک و غیرملتهب زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ مسدود گردد. در واقع چنین لکه‌هایی نزدیک به سطح پوست در لایه اپیدرمی ظاهر می‌شوند.

کومدون‌های بسته (سرسفید) هسته‌ای دارند که توسط لایه بسیار نازکی از پوست پوشانده شده است. در مقابل، مرکز کومدون‌های باز (جوش‌های سرسیاه) در معرض هوا قرار دارند، به همین دلیل اکسید می‌شوند و ظاهر تیره‌ای پیدا می‌کنند. معمولا جوش‌ها با محصولات موضعی بدون نسخه قابل بهبود هستند.

آکنه چیست؟

اگر تجربه آکنه داشته یا دوره‌هایی مانند آموزش لیزر را برای رفع این مشکل پوستی گذرانده باشید، حتما می‌دانید که این اصطلاح به یک بیماری پوستی خاص اشاره دارد و بسیار جدی‌تر، پایدارتر و اغلب دردناک‌تر از جوش‌های گاه به گاه است. پوست مستعد آکنه با جوش‌های مداوم و عودکننده مشخص می‌شود که معمولا با ضایعات بزرگتر و عمیق‌تر از جمله پاپول‌ها، پوسچول‌ها، کیست‌ها یا گره‌هایی در عمق لایه‌های پوستی و زیر پوست همراه است.

برای کنترل چربی پوست‌های مستعد آکنه و جلوگیری از بروز جوش‌های بیشتر باید دوره‌های درمانی هدفمندی زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. گاهی اوقات بهبود آکنه در گروی مصرف داروهای خوراکی از جمله آنتی بیوتیک‌ها و ترتینوئین است.

فرق آکنه با جوش چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد جوش زدن صورت می‌شود؟

موارد مختلفی از جمله عدم تعادل هورمونی، سبوم بیش از حد (چربی پوست)، ژنتیک، رژیم غذایی، آلودگی محیطی و موارد دیگر در بروز جوش‌های صورت و بدن موثر هستند. در واقع جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست با مواد چربی، موهای زائد یا سایر ناخالصی‌ها مسدود شود.

در این شرایط برخی باکتری‌ها در منافذ بسته‌شده پوست وجود دارند، اما معمولا آنقدر زیاد نیستند که التهاب ایجاد شود. در دوره آموزش تزریق بوتاکس می‌آموزید که آیا می‌توان بوتاکس را به پوست‌های جوش‌دار تزریق کرد یا نه.

علت به وجود آمدن آکنه چیست؟

در برخی موارد وضعیت پوست صرفا از چند جوش ساده به پوست مستعد آکنه تبدیل می‌شود. احتمال رخداد این اتفاق، در افرادی که پوست‌شان بیش از حد سبوم تولید می‌کند، بیشتر است؛ چرا که سبوم به عنوان ماده غذایی برای باکتری‌های ایجادکننده لک عمل می‌کند و بنابراین چربی بیشتر باعث می‌شود ضایعات ملتهب‌تر شوند. همچنین افرادی که پوست مستعد آکنه دارند، بیشتر دچار عدم تعادل هورمونی یا بروز جوش‌های ژنتیکی هستند.

فرق علائم جوش با آکنه

اصلی‌ترین علائم جوش عبارتند از: لک کم عمق سرسفید یا سیاه و بدون التهاب.

جوش‌ها معمولا یا مسطح هستند یا حداقل برآمدگی را دارند. همچنین میزان تورم و قرمزی ناشی از جوش بسیار کمتر از آکنه است. اگر علائم شدیدتری را تجربه کردید که در طول زمان ماندگارند، احتمالا پوست‌تان مستعد آکنه است. نکته مهمی که در دوره کاشت مو برای پرستاران به آن تاکید می‌شود این است که ضایعات احتمالی به وجود آمده پس از کاشت موها، جوش (و نه آکنه) هستند.

علائم پوست مستعد آکنه شامل تعداد زیادی جوش و ضایعات ملتهب عمیق‌تر در سطح وسیعی از پوست صورت، پشت یا گردن است. ضایعات آکنه در عمق اپیدرم به وجود می‌آیند و برجستگی، قرمزی و التهاب بیشتری دارند. پوست مستعد آکنه اغلب به لمس حساس‌تر است و حتی گاهی دردناک می‌شود. آخرین و البته مهم‌ترین تفاوت کلیدی بین جوش‌ها و پوست مستعد آکنه، ماهیت پایدار این بیماری است. پوست مستعد آکنه دارای لک‌هایی است که ماندگاری طولانی مدتی دارند و به سختی از بین می‌روند.

فرق علائم جوش با آکنه

بهترین محصولات روتین پوست چرب و جوش‌دار

فرقی نمی‌کند که گه‌گاهی جوش‌های سرسیاه یا ضایعات جدی‌تری مانند آکنه را تجربه می‌کنید؛ پیروی از یک روتین مراقبت از پوست به ویژه برای کسانی که پوست چربی دارند، ضروری است. به دنبال محصولاتی باشید که به طور خاص برای نوع پوست شما طراحی شده و برای هدف خاصی برای مثال درمان جوش یا آکنه ساخته شده‌اند. در این بخش با چند مورد از مفیدترین ترکیباتی که باید در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید، آشنا می‌شوید:

  • اسید سالیسیلیک: سلول‌های سطحی پوست را لایه‌برداری کرده و به کاهش تولید سبوم کمک می‌کند.
  • نیاسینامید: اسکارها و رنگدانه‌های برجسته پوستی را کاهش می‌دهد.
  • LHA: به پاکسازی منافذ و کوچک‌تر شدن آن‌ها کمک می‌کند.
  • اسید گلیکولیک: دارای خواص ضدباکتریایی است و سلول‌های مرده پوست را لایه‌برداری می‌کند.

نکات مهم مراقبت از پوست صورت جوش یا آکنه‌دار

در این بخش نکات مهمی را درباره نحوه مراقبت از پوست‌های جوش‌دار یا مستعد آکنه می‌خوانید. یادگیری این موارد در دوره‌های آموزشی مربوطه، کمک می‌کند که دید جامعی درباره همه مشکلات پوستی به دست آورید و برای مثال بدانید که برای از بین بردن خال قرمز چه باید کرد.

پوست‌های مستعد آکنه را با شوینده مخصوص بشویید

روتین روزانه مراقبت از پوست مستعد آکنه خود را با شوینده‎های که به طور چشم‌گیر جوش و آکنه‌ها را کاهش می‌دهند و حاوی ترکیبات مذکور هستند، آغاز کنید. به این منظور، مقدار کمی از پاک کننده ژلی را در کف دست‌ها با مقداری آب ماساژ دهید تا کف کند. سپس کف حاصله را روی پوست صورت بمالید و با آب ولرم بشویید.

برای کوچک شدن منافذ پوست از سرم حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید

روزانه پس از شستن صورت، 2 تا 3 قطره از سرم را روی کل صورت‌تان ماساژ دهید تا خوب جذب شود. سرم‌های حاوی این ماده قدرتمند به طور محسوسی لکه‌های پوستی را کاهش می‌دهند.

بهترین محصولات روتین پوست چرب و جوش‌دار

در پایان مرطوب کننده غیرکومدوژنیک بزنید

روتین مراقبت از پوست چرب‌تان را با یک مرطوب کننده ضدآکنه و غیر کومدوژنیک به پایان برسانید. بهتر است مرطوب کننده انتخابی‌تان غنی از نیاسینامید باشد. به یاد داشته باشید عدم استفاده از مرطوب کننده به قیمت تولید چربی بیشتر توسط پوست تمام می‌شود که این، به معنای بروز جوش و آکنه‌های بیشتر است.

 دوره‌های آموزشی مراقبت از پوست جوش‌دار و مستعد آکنه در آکادمی مای اسکین

در این مقاله توضیح دادیم که فرق آکنه با جوش چیست و هر کدام چه علائمی دارند. در پایان نیز راهنمایی‌تان کردیم چگونه باید از پوست چرب‌تان مراقبت کنید تا کمتر جوش یا آکنه بزند. شما می‌توانید دوره‌های کامل و جامع مراقبت از پوست را در آکادمی مای اسکین بگذرانید و به این ترتیب، با رعایت موارد آموزش داده شده در دوره‌ها، پوست صاف و درخشانی به صورت خود هدیه دهید. اگر سوالی درباره فرق آکنه با جوش دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان عزیز و همیشگی مای اسکین باشیم.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید