فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد چقدر باشد؟

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد از نکات مهمی است که در صورت عدم رعایت آن، اثربخشی جلسات لیزر شما کمتر می‌شود. به طور استاندارد حداقل تعداد جلسات لیزر را 6 جلسه در نظر می‌گیرند؛ با این حال اکثر افراد معمولا بین 8 تا 12 جلسه باید برای لیزر موهای زائد مراجعه کنند تا نتیجه خوبی بگیرند. اما سوال مهم اینجاست که حدفاصل بین جلسات باید چند روز باشد و چرا باید بین هر جلسه لیزر صبر کنید؟ در این مقاله به پاسخ این سوالات مهم می‌پردازیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب کاربردی همراه ما باشید.

لیزر موهای زائد چیست؟

فاصله زمانی بین جلسات هر نوع مداخله درمانی چه لیزر موهای زائد و چه آنچه در دوره آموزش کاشت مو عملی گفته می‌شود، از مهم‌ترین نکات و سرفصل‌هاست. اما قبل از پاسخ به این سوال، باید با طرز کار دستگاه لیزر آشنایی داشته باشید. در طول جلسات لیزر موهای زائد، دستگاه لیزر پرتویی از نور ایجاد می‌کند که توسط رنگدانه‌های مو جذب می‎‌شود و بنابراین بدون آسیب رسیدن به بافت پوست، فولیکول‌های مو موردهدف قرار می‌گیرند. در واقع به دلیل استفاده از طول موج خاصی در مدت زمان معینی، پرتوهای نور لیزر می‌توانند موها را از بین ببرند.

هنگامی که انرژی جذب مو شده و لیزر فعال می‌شود، پرتو آن از پوست شما عبور می‌کند، به انرژی حرارتی تبدیل می‌شود و به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. به عبارت دیگر، لیزر رگ خونی تغذیه‌کننده فولیکول‌های مو را می‌سوزاند. در نتیجه فولیکول‌ها از بین می‌روند و دیگر موها رشد نمی‌کنند. فولیکول‌های مو باید به اندازه کافی آسیب ببینند تا اطمینان حاصل شود که بازسازی نمی‌شوند. بر این اساس برخی از فولیکول‌ها ممکن است به بیش از یک جلسه نیاز داشته باشند تا کاملا از کار بیفتند.

رنگ پوست و مو چه تاثیری بر نتیجه لیزر موهای زائد دارد؟

از آنجایی که لیزر رنگدانه‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد، روی موهای تیره بهتر عمل می‌کند. از طرف دیگر در پوست‌های روشن یک اختلاف رنگ شدیدی بین ملانین پوست و رنگدانه مو وجود دارد و همین باعث می‌شود که پرتوهای لیزر بهتر رنگدانه موها را نشانه بگیرند. با این حال برخی از دستگاه‌های لیزر موهای زائد برای افرادی که موهای روشن و پوست تیره‌ای دارند نیز اثربخشی خوبی دارند و همان طور که در آموزش تزریق فیلر نیز گفته می‌شود، اکثر افراد گزینه مناسبی برای انواع مداخلات زیبایی هستند.

رنگ پوست و مو چه تاثیری بر نتیجه لیزر موهای زائد دارد؟

چرخه رشد مو چیست و چه تاثیری بر فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد دارد؟

در حالت ایده آل، طی یک جلسه لیزر موهای زائد، تک تک موهای بدن در ناحیه موردنظر باید موردهدف قرار بگیرند و دیگر خبری از رشد مجدد موها نباشد. در صورتی که چرخه رشد مو این امر را غیرممکن می‌کند. اگر تجربه شرکت در دوره‌های آموزش کاشت ابرو، کاشت مو یا لیزر موهای زائد را داشته باشید، حتما با چرخه رشد مو آشنایی دارید.

موهای بدن در سه مرحله رشد می کنند: آناژن، کاتاژن و تلوژن. مرحله آناژن رشد تنها زمانی است که مو به فولیکول مو متصل می‌شود. بنابراین، صرفا در این زمان پرتوهای نور لیزر می‌تواند به سمت هدف خود حرکت کنند و به آن آسیب برسانند. اگر ریشه و فولیکول مو با هم تماس نداشته باشند، انرژی نمی‌تواند به مقصد برسد. بنابراین، لیزر موهای زائد تنها زمانی کار می‌کند که مو در فاز آناژن باشد. در این زمان موهای شما بیشترین میزان ملانین را دارند و همین هدف قرار دادن آن‌ها را ساده‎‌تر می‌کند.

چرا به بیش از یک جلسه لیزر موهای زائد نیاز است؟

متاسفانه تنها 20 درصد از کل موهای بدن شما (یا 20 درصد از تمام موهای ناحیه مورد نظر) در هر مقطع زمانی در فاز آناژن قرار دارند. بنابراین در هر جلسه لیزر، فقط 20 درصد موها موردهدف قرار می‌گیرند. از طرف دیگر دانستن اینکه کدام مو دقیقا در مرحله آناژن رشد است، تقریبا غیرممکن است و نمی‌توان تعیین کرد بعد از هر جلسه لیزر کدام فولیکول‌ها از بین رفته‌اند.

در واقع موهای ما به صورت مرحله‌ای رشد می‌کنند. در نقاط مختلف، برخی از فولیکول‌ها غیرفعال و برخی دیگر در حال رشد هستند که حذف تمام موهای شما در ناحیه موردنظر به یکباره غیرممکن می‌کند و نیاز است چند جلسه برای لیزر موهای زائد مراجعه کنید. توجه داشته باشید که در صورت مصرف برخی داروها، تعداد جلسات موردنیاز گاهی بیش از زمان توصیه شده است؛ البته به شرط اینکه به دلیل مصرف داروی خاصی ممنوعیت لیزر نداشته باشید. در مقاله دیگری تحت عنوان «چه کسانی نباید هایفو انجام دهند» بیشتر درباره این ممنوعیت‌های ناشی از مصرف دارو توضیح داده‌ایم.

چرا به بیش از یک جلسه لیزر موهای زائد نیاز است؟

لیزر موهای زائد چند جلسه طول می‌کشد؟

هیچ اتفاق خوبی یک شبه رخ نمی‌دهد و حتی اگر قصد رفع تیرگی لب با لیزر را داشته باشید، باید در انجام مداخله زیبایی مدنظرتان مداومت داشته باشید. تعداد جلسات لیزر موهای زائد، به عوامل زیادی از جمله سن، ژنتیک، مسائل پزشکی، داروهای تجویز شده و عوامل هورمونی بستگی دارد.

کسانی که پوست تیره و موهای روشنی دارند، احتمالا باید تعداد جلسات بیشتری برای لیزر موهای زائد مراجعه کنند. برای لیزر نواحی هورمونی مانند صورت و بیکینی نیز به جلسات بیشتری نسبت به نواحی غیرهورمونی مانند پاها نیاز است. به طور کلی بین 5 تا 10 جلسه باید برای لیزر موهای زائد مراجعه کنید.

آیا اپیلاسیون مداوم بر تعداد جلسات لیزر تاثیر دارد؟

افرادی که سال‌هاست اپیلاسیون می‌کنند، ممکن است به جلسات کمتری نیاز داشته باشند. در واقع، با وجود اینکه اپیلاسیون یک راهکار دائمی حذف موهای زائد نیست، بر رشد طولانی مدت تاثیر می‌گذارد. اپیلاسیون به مرور زمان به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند. با این حال از آنجایی که ممکن است علت جوش زدن پشت بدن مردان اپیلاسیون باشد، اکثر افراد عطای این راهکار حذف موهای زائد را به لقایش می‌بخشند.

لیزر موهای زائد چند جلسه طول می‌کشد؟
primipil/Getty Images

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد چقدر است؟

اینکه چند روز بعد از لیزر خال دوش بگیریم یا چند روز تا جلسه بعدی لیزر موهای زائد صبر کنیم، سوالاتی است که اپراتور قبل از شروع کار برای شما توضیح می‌دهد. دلایل مختلفی وجود دارد که چرا باید بین جلسات لیزر موهای زائد صبر کنید. اولین مورد این است که شما باید اجازه دهید پوستتان استراحت کند و پس از لیزر درمانی بازسازی شود. در واقع، اشعه ماوراء بنفش برای پوست بسیار تهاجمی است و مقادیر بیش از حد آن می‌تواند به پوست آسیب برساند.

دلیل دوم بازسازی فولیکول است. در واقع، برخی از فولیکول‌ها نسبت به سایر فولیکول‌ها نسبت به لیزر مقاوم‌تر هستند و باید مکررا موردهدف لیزر قرار بگیرند. دلیل سوم نیز چرخه رشد مو است که برای هر مراجع، برای هر ناحیه از بدن و همچنین برای هر مویی از بدن متفاوت است. براین اساس بهتر است بین هر جلسه لیزر تا جلسه بعدی حداقل دو ماه زمان داده شود.

آموزش لیزر موهای زائد در آکادمی مای اسکین

در این مقاله توضیح دادیم چرا و چقدر باید بین هر جلسه لیزر صبر کنید. شما می‌توانید پاسخ چنین سوالات مهمی را به همراه نحوه کار با دستگاه‌های لیزر از آکادمی مای اسکین بیاموزید و به این ترتیب آینده شغلی خود را تضمین کنید. در پایان اگر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید