عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

عوارض لیزر موهای زائد

اگر از روش‌های سنتی رفع موهای زائد مانند اصلاح، اپیلاسیون یا کرم‌های موبر خسته شده‌اید و می‌خواهید مدت زمان طولانی‌تری پوست بدون موی زائدی داشته باشید، ممکن است به لیزر موهای زائد فکر کنید. لیزر موثرترین روش حذف موهای زائد است و می‌توان آن را تقریباً در هر قسمت از بدن از جمله نواحی حساس مانند صورت و خط بیکینی استفاده کرد. بر خلاف سایر درمان‌های رفع موهای زائد، لیزر اثرات طولانی مدتی را ارائه می‌دهد. اما مانند سایر روش‌های از بین بردن موهای زائد، لیزر نیز دارای عوارضی است که در ادامه درباره آن‌ها می‌خوانید. پس اگر شما هم قصد لیزر موهای زائد را دارید، از شما دعوت می‌کنیم مقاله کاربردی پیش رویتان را از دست ندهید.

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

چند عارضه جانبی رایج وجود دارد که ممکن است بعد از لیزر موهای زائد ظاهر شوند. بیشتر این اثرات جزئی و موقتی هستند، اما بهتر است قبل از لیزر از آن‌ها آگاهی داشته باشید.

عوارض لیزر موهای زائد

قرمزی یا سوزش پوست؛ از رایج‌ترین عوارض لیزر موهای زائد

از آن‌جایی که لیزر موهای زائد با آسیب رساندن به فولیکول موهای ناحیه مورد نظر عمل می‌کند، بسیاری از افراد دچار سوزن سوزن شدن، قرمزی یا تحریک پوست کوتاه مدت خواهند شد. در این شرایط ممکن است پوست کمی متورم شود. این‌گونه تحریکات باید در عرض چند ساعت پس از درمان کاهش یابد.

پوسته پوسته شدن پوست در اثر لیزر موهای زائد

برخی از افراد ممکن است پوسته پوسته شدن را در ناحیه تحت درمان تجربه کنند؛ یک اثر جزئی دیگر که باید به سرعت از بین برود. با رعایت مراقبت‌های بعد از درمان مثل استفاده از مرطوب کننده، می‌توانید از هرگونه پوسته پوسته شدنی که می‌تواند منجر به باقی ماندن جای زخم شود، جلوگیری کنید.

تغییر در رنگ پوست بعد از لیزر موهای زائد

برخی از افراد ممکن است بعد از لیزر موهای زائد دچار هیپرپیگمانتاسیون یا هیپوپیگمانتاسیون شوند؛ به این معنی که پوست در ناحیه لیزر شده تیره‌تر یا روشن‌تر می‌شود. البته این تغییرات به مرور زمان محو می‌شوند و رنگ طبیعی پوست باز می‌گردد. این‌ها عوارض جانبی رایج و معمولا جزئی و موقت هستند. اگر هر یک از این علائم ادامه یافت، مهم است که با متخصص پوست خود مشورت کنید.

لیزرموهای زائد چه عوارضی دارد؟

عوارض لیزر موهای زائد در نواحی پوست صورت

مانند هر روش دیگری برای رفع موهای زائد، همیشه خطر عفونت وجود دارد. اگر علائم عفونت را تجربه کردید، فوراً با متخصص پوست خود تماس بگیرید یا به پزشک عمومی مراجعه کنید. از آن‌جایی که در این فرآیند از لیزرهای قدرتمندی استفاده می‌شود، ممکن است در مورد عوارض جانبی لیزر موهای زائد روی صورت نگران باشید. هنگامی که پزشک کار لیزر را در نزدیکی چشم انجام می‌دهد، به طور بالقوه خطر آسیب به چشم وجود دارد. بنابراین هنگام انجام عمل باید از تجهیزات محافظ چشم استفاده کنید. در غیر این صورت، این فرآیند برای صورت بی‌خطر است و فقط خطرات عادی و موقتی عوارض جانبی ذکر شده در بالا را به همراه دارد.

عوارض جانبی شدید نادر هستند و در صورت عدم انجام درمان توسط یک متخصص آموزش دیده و دارای گواهی، خطر آن‌ها افزایش می‌یابد. این‌ موارد می‌تواند شامل رشد بیش از حد مو در ناحیه مورد نظر باشد. همچنین احتمال تغییر در بافت پوست شما مانند بروز جای زخم یا تاول نیز وجود دارد. شما می‌توانید علاوه بر شرکت در کلاس آموزش لیزر پوست در دوره آموزش تزریق فیلر و ژل نیز شرکت کنید تا به این ترتیب متقاضیان بیشتری داشته باشید.

باورهای غلط رایج در مورد لیزر موهای زائد

ممکن است چیزهای ترسناکی در مورد لیزر موهای زائد شنیده باشید که معمولاً افسانه‌های بی‌اساسی هستند.

لیزر موی زائد باعث سرطان پوست می‌شود

این افسانه نادرست است. لیزرها به طور علمی برای عبور از سلول‌های پوست طراحی شده‌اند و فقط فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهند. اگرچه آن‌ها مقدار بسیار کمی تابش ساطع می‌کنند، اما تصور نمی‌شود که مضر باشد و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لیزر موهای زائد باعث سرطان پوست می‌شود.

لیزر باعث ناباروری می‌شود

از آن‌جایی که لیزرها فقط به پوست نفوذ می‌کنند و به هیچ اندام دیگری نمی‌رسند یا روی آن تأثیر نمی‌گذارند، امکان ندارد لیزر بر باروری تأثیر بگذارد؛ حتی اگر در ناحیه شرمگاهی استفاده شود. اگر قصد بارداری دارید، به یاد داشته باشید که برای درمان ترک و شکاف‌های پوستی بعد از زایمان می‌توان از روش مزونیدلینگ استفاده کرد. با شرکت در دوره آموزش مزونیدلینگ می‌توانید هر گونه مشکلات پوستی را درمان کنید. به طور کلی لیزر موهای زائد یک روش ایمن و موثر برای رفع موهای زائد برای اکثر افراد است. با این حال، افراد خاصی هستند که باید از آن اجتناب کنند.

چه کسانی نباید لیزر موهای زائد انجام دهند؟

افراد کمی هستند که باید از درمان لیزر برای موهای زائد اجتناب کنند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

ممنوعیت لیزر موهای زائد در افراد باردار

لیزر موهای زائد برای افرادی که باردار هستند توصیه نمی‌شود. به این دلیل که هیچ مطالعه علمی انجام نشده است که بی‌خطر بودن آن را ثابت کند. قبل از انجام درمان باید تا بعد از زایمان صبر کنید تا هورمون‌های شما به حالت عادی بازگردد. اگر بارداری باعث اضافه وزن شما شده است، نگران نباشید. در دوره آموزش دستگاه های لاغری توضیح می‌دهیم که این افراد برای بازگشت به وزن نرمال چه کارهایی باید انجام دهند.

چه کسانی نباید لزرموی زائد انجام دهند؟

لیزر موهای زائد برای افراد حساس به نور

هر فردی که به نور حساس است نباید این روش را انجام دهد. برخی از داروها مانند بعضی داروهای ضد افسردگی، ضد انعقاد یا داروهای ضد التهابی حساسیت به نور را افزایش می‌دهند. بنابراین مهم است که با متخصص پوست خود در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، صحبت کنید.

ممنوعیت لیزر برای پوست مستعد اسکار کلوئید

افرادی که اسکارهای کلوئیدی دارند، یا اگر مشکلاتی در ترمیم پوست دارند، مانند اسکار هیپرتروفیک، باید از لیزر موهای زائد در آن ناحیه اجتناب کنند. در این باره متخصص پوست شما می تواند بهترین مشاوره را به شما ارائه دهد. البته نباید استرچ مارک یا ترک‌های بدن را با کلوئید اشتباه بگیرید. این ترک‌ها، به دلیل افزایش وزن ناگهانی بروز پیدا می‌کنند. شما می‌توانید با شرکت در دوره آموزش دستگاه های لاغری غیر تهاجمی هم از بروز استرچ مارک در پوست خود جلوگیری و هم آینده شغلی خود را تضمین کنید.

چه مدت طول می کشد تا لیزر موهای زائد به نتیجه برسد؟

از آن‌جایی که لیزر موهای زائد ریشه مو را در زیر سطح پوست هدف قرار می‌دهد، باید مو را در مرحله خاصی از چرخه رشد آن از بین برد. موهای افراد همیشه در نقطه متفاوتی از این چرخه هستند، بنابراین برای دریافت بهترین نتیجه به جلسات متعدد نیاز خواهید داشت. ما معمولاً 6 تا 8 جلسه با فاصله 4 تا 6 هفته را توصیه می‌کنیم.

در کلاسهای آموزش مراقبت پوست نحوه صحیح لیزر موهای زائد، لیزر درمانی پوست و سایر روش‌های نوین مراقبت از پوست و زیبایی را آموزش خواهید دید.

آموزش لیزر موهای زائد در آموزشگاه مای اسکین

همان‌طور که در مقاله فوق به آن اشاره کردیم، لیزر یکی از بهترین روش‌های از بین بردن موهای زائد است؛ چرا که اثرات آن طولانی مدت است و فرد را از اصلاح مداوم موهای زائد بی‌نیاز می‌کند. با توجه به متقاضیان رو به رشد این نوع لیزر در سطح کشور، توصیه می‌کنیم همین الان در کلاس‌های آموزش لیزر مای اسکین شرکت کنید و به این ترتیب آینده شغلی خود را تضمین کنید.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید