علت موهای زائد کشاله ران چیست؟

علت موهای زائد کشاله ران چیست؟

یکی از شکایت‌های رایج بانوانی که برای لیزر مراجعه می‌کنند، موهای زائد کشاله ران است. معمولا علت موهای زائد کشاله ران هیرسوتیسم یا پرمویی زنان است که به رشد قابل توجه موها در مناطق غیرطبیعی اطلاق می‌شود. هیرسوتیسم اختلال شایعی است که بین 5 تا 10 درصد از زنان را مبتلا می‌کند و زنان اهل مدیترانه، آسیای جنوبی و خاورمیانه نیز بیشتر در معرض ابتلا هستند. در این مقاله به پاسخ این پرسش مهم می‌پردازیم که علت موهای زائد کشاله ران و به عبارتی هیرسوتیسم و پرمویی چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد. تا انتها همراه ما باشید.

دلیل هیرسوتیسم و علت رشد موهای زائد در زنان

معمولا در دوره‌های آموزش لیزر موهای زائد به این سوال مهم که چه چیزی باعث هیرسوتیسم می‌شود، پاسخ می‌دهند تا مراجع با دید بازتری نسبت به لیزر موهای خود اقدام کند. به طور خلاصه، در صورتی که هورمون‌های آندروژن شامل تستوسترون و آندروستندیون بالاتر از حد طبیعی باشد، زنان دچار موهای زائد بدن و صورت می‌شوند.

تولید آندروژن‌ها در بدن همه افراد رخ می‌دهد، اما سطح این هورمون‌ها به طور معمول در افرادی که در بدو تولد زن اطلاق می‌شوند، پایین می‌ماند. با این حال، اگر پوست زنی به طور ناگهانی به آندروژن‌ها حساس شود یا بدن او بیش از حد این هورمون‌ها را تولید کند، احتمال ابتلا به هیرسوتیسم وجود دارد. بیماری‌های زیر می‌توانند باعث عدم تعادل هورمونی شوند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک؛ علت موهای زائد کشاله ران

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یکی از علل شایع هیرسوتیسم است و علت موهای زائد کشاله ران در 85 درصد موارد به این مشکل برمی‌گردد. PCOS باعث ایجاد کیست‌های خوش خیم روی تخمدان‌ها می‌شود و به این ترتیب، بر تولید هورمون تاثیر می‌گذارد. چرخه‌های قاعدگی نامنظم و کاهش قدرت باروری از دیگر عوارض این سندروم است.

به طور کلی افراد مبتلا به چاقی و کسانی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به PCOS هستند. علاوه بر هیرسوتیسم، سایر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

  • سیکل قاعدگی نامنظم
  • افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن
  • آکنه و مشکلات پوستی
  • نازک شدن مو
  • مشکلات باروری

در دوره اپراتور لیزر توصیه می‌شود به افرادی که برای لیزر موهای هورمونی مراجعه می‌کنند، تاکید کنید نتایج لیزر برای این دسته از افراد موقتی است. در واقع بهتر است قبل از شروع جلسات لیزر عدم تعادل هورمونی درمان شود.

علت موهای زائد کشاله ران

اختلالات غده فوق کلیه؛ دومین علت موهای زائد کشاله ران

غدد فوق کلیوی که درست بالای کلیه‌های شما قرار دارند، مسئول تولید هورمون هستند و بنابراین اختلال در عملکرد این غدد، می‌تواند عدم تعادل هورمونی و هیرسوتیسم را به دنبال داشته باشد. برای مثال افراد مبتلا به هیپرپلازی مادرزادی آدرنال بدون آنزیم موردنیاز برای تولید هورمون متولد می‌شوند. همچنین تومور آدرنال می‌تواند باعث تولید بیش از حد برخی هورمون‌ها مانند پرولاکتین شود. به علاوه، افراد مبتلا به بیماری کوشینگ دارای سطوح بالاتر از حد طبیعی کورتیزول یا هورمون استرس هستند.

همه این شرایط می‌توانند بر نحوه تولید آندروژن در بدن شما تاثیر بگذارند. با این وجود، صرف پرمویی اثبات وجود اختلالات این غدد نیست و معمولا علائم دیگری نیز شامل موارد زیر مشاهده می‌شود:

  • فشار خون بالا
  • ضعف استخوان و عضله
  • اضافه وزن در قسمت فوقانی بدن
  • سردرد و خستگی
  • کاهش یا افزایش وزن غیرقابل توضیح
  • سطح قند خون بالا یا پایین
  • دوره‌های قاعدگی نامنظم
  • کاهش میل جنسی

در صورتی که علاوه بر پرمویی هر کدام از علائم فوق را مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مصرف برخی از داروها؛ علت سوم هیرسوتیسم و موهای زائد کشاله ران

رشد بیش از حد موهای زائد بدن یا صورت نیز می‌تواند ناشی از مصرف هر یک از داروهای زیر باشد:

  • ماینوکسیدیل که برای تحریک رشد مو تجویز می‌شود
  • استروئیدهای آنابولیک که انواع مصنوعی تستوسترون هستند
  • تستوسترون که در صورت کمبود تستوسترون تجویز می‌شود
  • سیکلوسپورین، که یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی است و اغلب قبل از پیوند عضو مصرف می‌شود

تاثیر داروهای مصرفی بر شرایط پوست و مو بسیار مهم است. به همین دلیل در دوره آموزش تزریق ژل و بوتاکس در تهران تاکید می‌شود که قبل از شروع هر نوع مداخله زیبایی، درباره داروهای مصرفی توسط مراجع سوال کنید و اطلاعات جامعی در این باره داشته باشید.

 هیرسوتیسم ایدیوپاتیک؛ آخرین علت رشد موهای زائد در زنان

در برخی موارد، زنان ممکن است هیرسوتیسم ایدیوپاتیک را تجربه کنند؛ به این معنی که هیچ دلیل قابل تشخیصی برای ایجاد هیرسوتیسم وجود ندارد. معمولا این اختلال مزمن بوده و ممکن است درمان آن دشوارتر باشد.

لیزر موهای زائد کشاله ران

درمان پرمویی زنان؛ چگونه از موهای زائد کشاله ران خلاص شویم؟

اگر به چاقی مبتلا هستید، پزشک ممکن است برای کاهش علائم هیرسوتیسم کاهش وزن را پیشنهاد کند. از طرف دیگر، اگر رشد بیش از حد مو از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک یا اختلالات آدرنال باشد، ممکن است به درمان دارویی بیشتری مانند داروهای ضدآندروژن یا قرص‌های ضدبارداری ترکیبی نیاز داشته باشید.

همچنین پزشک شما ممکن است کرم افلورنیتین را برای کاهش رشد موهای صورت تجویز کند. معمولا با مصرف این نوع کرم‌ها، رشد موهای صورت بعد از 1 تا 2 ماه کند می‌شود. در صورتی که پرمویی نتیجه مصرف ماینوکسیدیل برای رشد مو باشد، مصرف این داروی موضعی قطع شده و توصیه می‌شود به افرادی که دوره‌های آموزش کاشت مو عملی را گذرانده‌اند، مراجعه کنید.

روش‌های از بین بردن موهای زائد کشاله ران

اگر به هیرسوتیسم مبتلا هستید، احتمالا اولین گزینه‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد، اپیلاسیون و استفاده از مواد موبر است. این راهکارها برای حذف موهای زائد کشاله ران مقرون به صرفه هستند و بلافاصله اثر می‌گذارند، اما نیاز است که به طور مداوم انجام شوند. راهکار بهتر، لیزر موهای زائد کشاله ران است. طی لیزر از اشعه‌های نور متمرکز برای آسیب رساندن به فولیکول‌های مو استفاده می‌شود. فولیکول‌های آسیب دیده نمی‌توانند مو تولید کنند و موهای موجود می‌ریزند. بنابراین علت موهای زائد کشاله ران شما عدم تعادل هورمونی نباشد، بعد از چند جلسه دیگر خبری از موها نخواهد بود.

درمان پرمویی زنان

آموزش لیزر موهای زائد کشاله ران در آکادمی مای اسکین

در این مقاله علت موهای زائد کشاله ران و به طور کلی دلایل پرمویی در زنان را بررسی کردیم و توضیح دادیم اگر شما هم چنین مشکلی را دارید، چه راهکارهایی برای حذف موهای زائد این ناحیه پیش روی شماست. دوره‌های کاربردی بسیاری در آکادمی مای اسکین وجود دارند که با شرکت در آن‌ها، می‌توانید نحوه لیزر قسمت‌های مختلف بدن را بیاموزید و بنابراین وارد این بازار کار جذاب و پرطرفدار شوید. در پایان اگر سوالی درباره موهای زائد کشاله ران دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات این مقاله پاسخگوی شما همراهان عزیز و همیشگی مای اسکین باشیم.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید