درمان قطعی آکنه چیست؟

درمان آکنه چیست؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که باعث ایجاد لکه‌هایی روی صورت، گردن، پشت یا سینه می‌شود. این لکه‌ها می‌توانند جوش‌های سرسفید، سرسیاه یا جوش‌های ملتهب و پر از چرک باشند. آکنه بزرگسالان که آکنه هورمونی نیز نامیده می‌شود، آکنه‌ای است که بعد از سن 18 تا 20 سالگی ادامه می‌یابد. آکنه ولگاریس عموماً نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و 3 تا 5 سال ادامه می‌یابد. آکنه می‌تواند باعث شود که فردی از ظاهر خود احساس نارضایتی کند، اعتماد به نفس فرد وی کاهش یابد و تمایلی به بودن در کنار دیگران نداشته باشد. با این حال، درمان‌های موثری برای آکنه وجود دارد. اگر آکنه دارید و آزارتان می‌دهد، شما را به مطالعه ادامه این مطلب دعوت می‌کنیم.

چگونه می‌توان آکنه را درمان کرد؟

احتمالا در وهله اول پزشک شما یک شوینده ملایم صورت بدون صابون را توصیه کند که دو بار در روز از آن همراه با آب گرم استفاده کنید. مراقب باشید که پوست خود را زیاد نشویید؛ زیرا ممکن است آکنه را تشدید کند. اگر بعد از شستن پوست شما همچنان احساس چربی می‌کند، پزشک می‌تواند یک شوینده یا پاک کننده آکنه بدون نسخه را توصیه کند. اگر آکنه شما متوسط ​​یا شدید باشد، پزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند که به شکل قرص یا کرم باشد.

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

به خاطر داشته باشید که درمان آکنه به زمان نیاز دارد – اغلب 1 تا 2 ماه – و شما نباید این پروسه درمان را متوقف کنید. اگر آکنه پس از اولین دوره درمان بهبود نیافت، می‌توانید نزد داروساز یا پزشک خود مراجعه کنید و بپرسید که آیا درمان دیگری وجود دارد که بتوانید امتحان کنید. شما می‌توانید در کنار دوره‌های مربوط به درمان پوست و از بین بردن آکنه، در دوره جامع آموزش تزریق فیلر نیز شرکت کنید. فیلر یک روش جوانسازی پوست موثر است که طرفداران بسیاری دارد.

درمان‌های آکنه که نیازی به نسخه پزشک ندارند

اگر آکنه خفیف دارید، داروساز می‌تواند به شما در انتخاب یک شوینده یا پاک کننده آکنه، یک لوسیون یا کرم حاوی موادی مانند بنزوئیل پراکسید، اسید آزلائیک یا اسید گلیکولیک کمک کند که در درمان این عارضه موثر هستند. از این محصولات درست در سراسر ناحیه‌ای که آکنه وجود دارد استفاده کنید، نه فقط روی نقاط منفرد. به عنوان مثال، اگر روی گردن خود آکنه دارید، باید کل گردن را با این محصول بشویید. اگر این درمان‌ها باعث تحریک یا خشکی پوست شما می‌شود، سعی کنید کمتر از آن‌ها استفاده کنید.

درمان‌های دیگری شامل میکرودرم ابریژن سبک، لایه برداری شیمیایی و دیاترمی سبک می‌تواند به آکنه خفیف کمک کند. این درمان‌ها ممکن است نیاز به تکرار منظم داشته باشند و برای افراد مبتلا به آکنه شدید مناسب نیستند. بوتاکس یک روش درمانی موثر برای از بین بردن خطوط چین و چروک صورت است. دوره آموزش بوتاکس به شما کمک می‌کند پیری پوست را به خوبی درمان و از بروز خطوط جدید جلوگیری کنید.

چگونه آکنه را درمان کنیم؟

درمان‌های آکنه که نیاز به تجویز پزشک دارند

برای آکنه‌های شدیدتر، یا زمانی که سایر درمان‌ها موثر نبوده‌اند، پزشک ممکن است داروی قوی‌تری را توصیه کند. این می‌تواند همراه یا به جای کرم‌ها و لوسیون‌های موجود در داروخانه مورد استفاده قرار گیرد. پزشک ممکن است کرم‌های آنتی بیوتیکی را برای کاهش عفونت و التهاب در جوش‌ها یا ندول‌ها یا رتینوئیدها برای کمک به حذف جوش‌های سرسفید و سرسیاه تجویز کند. هر دوی این‌ها می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی، پوست شما را تحریک یا خشک کنند. به همین دلیل بعد از این دوره‌های درمانی پوست برخی افراد به لیزرهای جوانسازی نیاز دارد. آموزش لیزرهای جوانسازی و درمانی را در بهترین آموزشگاه مراقبت‌های پوستی بگذرانید.

اگر آکنه شما پس از استفاده از این کرم‌ها بهبود نیابد، پزشک ممکن است داروهای خوراکی (آن‌هایی که از طریق دهان مصرف می‌شوند) را توصیه کند. این داروها عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌هایی مانند داکسی سایکلین یا مینوسیکلین برای از بین بردن باکتری
  • داروهای ضد آندروژن مانند اسپیرونولاکتون یا سیپروترون که هورمون تستوسترون را مسدود می‌کند؛ بنابراین چربی کمتری در منافذ پوست تولید می‌شود.
  • قرص‌های ضد بارداری حاوی استروژن و پروژسترون برای کمک به کنترل آکنه و برای برخی از زنان مناسب است.
  • ایزوترتینوئین خوراکی که می‌تواند به درمان آکنه شدید کمک کند

چگونه جوش یا آکنه را در خانه درمان کنیم؟

درمان خانگی آکنه و جوش

برخی از محصولات طبیعی مانند روغن درخت چای، بلغور جو دوسر کلوئیدی، عصاره چای سبز، آلفا هیدروکسی اسید (اسید میوه) و اسید آزلائیک نیز می‌توانند به آکنه کمک کنند. با این حال، آن‌ها می‌توانند پوست شما را تحریک کنند یا با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. علاوه بر آکنه، بعد از لیزر موهای زائد نیز برخی افراد استفاده از مواد طبیعی را ترجیح می‌دهند.  امروزه اکثر افراد برای از بین بردن موهای زائد خود از روش لیزر استفاده می‌کنند. با گذراندن دوره آموزش اپراتور لیزر موهای زائد می‌توانید آینده شغلی خود را تضمین کنید.

چگونه از آکنه جلوگیری کنیم؟

اگر آکنه دارید، راه‌هایی در کلاسهای آموزش مراقبت پوست آموزش داده می‌شود که جلوگیری از ظاهر شدن لکه‌های جدید و همچنین به جلوگیری از ایجاد اسکار آکنه کمک می‌کند. موارد زیر در جلوگیری از ملتهب شدن لکه‌ها یا ایجاد اسکار ناشی از آکنه موثر است:

  • صورت خود را دو بار در روز با شستشوی ملایم بدون صابون و با آب گرم بشویید
  • برای محافظت از پوست خود هر زمان که در معرض نور خورشید هستید، از کلاه لبه پهن و ضد آفتاب استفاده کنید
  • قبل از رفتن به رختخواب آرایش خود را پاک کنید
  • موهای خود را مرتباً شامپو بزنید؛ مخصوصاً اگر موهایتان چرب است
  • یک رژیم غذایی متعادل و سالم داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید

مواردی که باید اجتناب کرد عبارتند از:

  • استفاده از آرایش روغنی یا ضد آفتاب چرب
  • شستن بیش از حد صورت یا استفاده از صابون‌های خشن
  • عدم مصرف اسکراب صورت، تونر یا پاک کننده
  • پوشیدن لباس‌های تنگ روی مناطقی که آکنه دارید
  • فشار دادن یا کندن لکه‌ها یا جوش‌ها
  • سیگار کشیدن

درمان قطعی آکنه

آکنه بیشتر افراد بین 15 تا 24 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بسیاری از افراد پس از رسیدن به اواسط بیست سالگی متوجه لکه‌های کمتر و کمتری خواهند شد. با این حال، برخی از افراد برای از بین بردن آکنه به درمان مداوم نیاز دارند. آکنه همچنین افرادی را که به طور طبیعی پوستشان چرب‌تر است، درگیر می‌کند. با وجود اینکه نمی‌توانید سن یا نوع پوست خود را تغییر دهید، آگاهی از راه‌هایی برای مدیریت آکنه و مراقبت از پوست می‌تواند مفید باشد.

مای اسکین: بهترین آموزشگاه مراقبت از پوست و زیبایی

در این مقاله خواندید که درمان قطعی آکنه چیست و بعد از مراجعه یا عدم مراجعه به پزشک چه راهکارهای درمانی پیش روی شماست. در برخی دوره‌های مراقبت از پوست این راهکارها مفصلا آموزش داده می‌شوند. اگر برای گذراندن دوره‌های آموزش مراقبت از پوست و زیبایی به دنبال بهترین آموزشگاه هستید، دوره‌های مای اسکین را از دست ندهید. در این آموزشگاه، جدیدترین اصول مراقبت از پوست و زیبایی زیر نظر اساتید برجسته و دوره دیده آموزش داده می‌شود.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید