آیا لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟

آیا لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟

کم نیستند افرادی که برای خلاص شدن از شر موهای زائد به لیزر روی می‌آورند. آمار دقیقی از مراجعان لیزر در ایران در دسترس نیست. با این حال آمار و ارقام کشورهای دیگر حکایت از محبوبیت بالای این مداخله زیبایی دارد؛ به نحوی که فقط در سال 2016 میلادی، بیش از یک میلیون نفر لیزر انجام داده‌اند. اما سوال مهم اینجاست که آیا لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد؟ در این مقاله پاسخ این سوال را به صورت کاملا علمی بررسی کرده‌ایم. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه این مطلب کاربردی را از دست ندهید.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد

قبل از اینکه درباره لیزر موهای زائد در بارداری توضیح دهیم، بهتر است با این فرایند آشنایی داشته باشید. پزشک یا اپراتور لیزر، پرتوی نور را در طول موج خاصی روی ناحیه موردنظر نشانه می‌گیرد. پرتوهای نور رنگدانه‌های تیره رنگ موها را مورد هدف قرار می‌دهد و گرما را به ساقه مو و داخل فولیکول می‌فرستد.

اگر گرما فولیکول را کاملا از بین ببرد، دیگر مو رشد نمی‌کند. اگر فولیکول صرفا آسیب دیده باشد، ممکن است موها دوباره رشد کنند، اما احتمالا نازک‌تر و با تراکم کمتری نسبت به قبل خواهند بود. در صورتی که اپراتور دوره آموزش لیزر موهای زائد را گذرانده باشد، جلسات لیزر موهای زائد با حداقل عوارض جانبی انجام می‌شوند.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری؛ چرخه رشد موها در این دوران به چه صورت است؟

وقتی باردار هستید، بدن شما مملو از هورمون است. سطوح بالاتر استروژن و آندروژن به خصوص در سه ماهه سوم، می‌تواند باعث رشد مو در جاهایی شود که قبلا هرگز مو نداشتند. احتمالا متوجه رشد ناگهانی موهای زائد روی شکم، صورت، گردن، سینه‌ها و بازوهای خود شوید. خبر خوب اینکه این رشد مو کاملا طبیعی و رایج است و معمولا پس از تولد نوزاد خود به خود از بین می‌رود.

هورمون‌های بارداری نه تنها روی محل رویش ناگهانی مو و میزان آن تاثیر می‌گذارند، بلکه چرخه رشد موهای شما را نیز تغییر می‌دهند. موهای سر و بدن شما همگی دارای یک مرحله رشد فعال هستند که آناژن نامیده می‌شود. زمانی که مو به طور کامل رشد کرد، وارد مرحله استراحت به نام تلوژن شده و پس از آن می‌ریزد. هورمون‌های بارداری مرحله «ریزش» را به تاخیر می‌اندازند و به همین دلیل ممکن است متوجه موهای ضخیم‌تر و پرتر شوید.

حدود سه تا شش ماه پس از تولد نوزاد و عادی شدن سطح هورمون های شما، موهای اضافی می‌ریزند. این ریزش ناگهانی مو تلوژن افلوویوم نامیده می‌شود. رشد موهای زائد ناشی از استروژن، همراه با دشواری فزاینده دسترسی به اصلاح برخی قسمت‌های بدن با بزرگ شدن شکم، ممکن است برای شما این سوال را ایجاد کند که آیا لیزر موهای زائد در بارداری ضرر دارد یا نه. در ادامه پاسخ این سوال را می‌خوانید و متوجه می‌شوید چرا حتی آموزش لیزر صورت در بارداری توصیه نمی‌شود.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری؛ چرخه رشد موها در این دوران به چه صورت است؟

چرا نباید در بارداری لیزر کنید؟ مهم‌ترین دلیل: عدم وجود مطالعات کافی!

مجله بین المللی درماتولوژی زنان در سال 2017 پژوهشی را در مورد ایمنی عمل‌های زیبایی برای زنان باردار منتشر کرد. در این پژوهش به این موضوع اشاره شده که استفاده از دستگاه‌های لیزر برای درمان بیماری‌هایی مانند سنگ کلیه و زگیل تناسلی در زنان باردار امن و بی‌خطر است اما هیچ اطلاعاتی درباره دستگاه‌های لیزر موهای زائد در دسترس نیست و احتمالا چنین تحقیقاتی در آینده نه چندان نزدیک نیز انجام نشود؛ چرا که پژوهشگران نمی‌توانند عمدا مادران و نوزادان را در معرض دستگاه‌ها و چیزهایی قرار دهند که احتمال آسیب رسیدن به آن‌ها وجود دارد.

با وجود اینکه لیزر موهای زائد به طور کلی روش بی‌خطری در نظر گرفته می شود، پزشکان و متخصصان پوست معمولا به زنان باردار توصیه می‌کنند لیزر را به بعد از بارداری به تاخیر بیاندازند، زیرا هیچ پژوهشی برای اثبات بی‌خطر بودن آن برای مادران و نوزادان انجام نشده است. در این دوران برای انجام مداخلات دیگری مانند تزریق ژل و بوتاکس نیز باید حتما این کار با نظارت و مشورت کسانی انجام شود که دوره‌های آموزش تزریق بوتاکس را گذرانده‌اند.

دلایل دیگر ممنوعیت لیزر در دوران بارداری؛ آیا لیزر در ماه اول بارداری ضرر دارد؟

یکی از شایع‌ترین تغییراتی که می‌تواند در دوران بارداری اتفاق بیفتد، تیره شدن پوست است که تحت عنوان هایپرپیگمانتاسیون شناخته می‌شود. براساس آنچه که در آموزش آنلاین لیزر بدن گفته می‌شود، لیزر موهای زائد زمانی موثر است که بین رنگ پوست و رنگ موهای شما تضاد وجود داشته باشد. اگر هایپرپیگمانتاسیون پوست ناحیه هدف شما را به رنگ موهای شما نزدیکتر کرده باشد، احتمالا از جلسات لیزر نتیجه خوبی نمی‌گیرید.

علاوه بر این، بارداری چرخه طبیعی رشد موهای شما را مختل می‌کند. برای اینکه لیزر موهای زائد موثر باشد، حداقل باید 6 جلسه به طور مرتب مراجعه کنید. در حالت ایده‌آل در هر کدام از جلسات لیزر گروهی از موها که در مرحله رشد فعال هستند، موردهدف قرار می‌گیرند اما از آنجایی که هورمون‌های بارداری می‌توانند طول مدت برخی از مراحل را تغییر دهند، ممکن است برخی موها اصلا تحت تاثیر پرتوهای لیزر نباشند.

علاوه بر این مسئله حساسیت پوست مطرح می‌شود. بارداری باعث افزایش جریان خون در سراسر بدن شده و همچنین پوست شکم و سینه شما را باز می‌کند. انجام لیزر موهای زائد در حالی که پوست شما در این حالت حساس است، ممکن است ناراحت کننده و دردناک‌تر از آن چیزی باشد که انتظارش را داشته‌اید.

دلایل دیگر ممنوعیت لیزر در دوران بارداری؛ آیا لیزر در ماه اول بارداری ضرر دارد؟

تاثیر لیزر بر بارداری؛ چند ماه قبل از بارداری نباید لیزر کرد؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که لیزر موهای زائد بر شانس باردار شدن شما تاثیر بگذارد. اگر قصد بارداری دارید، قبل از شروع درمان لیزر موهای زائد با پزشک خود مشورت کنید. برای اکثر افراد، کاهش موفقیت‌آمیز رشد مو به چندین جلسه لیزر نیاز دارد که در یک دوره حداکثر نه ماهه انجام می‌شود. این امکان وجود دارد که قبل از اینکه متوجه شوید باردار هستید، جلسات لیزر را شروع کرده باشید. در این حالت ممکن است عوارض جانبی زیر را تجربه کنید:

  • تحریک پوست
  • تغییر در رنگ پوست
  • تاول زدن
  • جای زخم
  • رشد مجدد بیش از حد مو (در موارد نادر)

بنابراین چه قصد آموزش کار با دستگاه هایفو را دارید و چه می‌خواهید لیزر موهای زائد را شروع کنید، قبل از هر کاری از باردار نبودن خود اطمینان حاصل کنید.

لیزر موهای زائد بعد از سزارین؛ چند وقت بعد از زایمان می‌توانید لیزر کنید؟

به گفته متخصصان زنان و زایمان باید مراقبت پس از زایمان را به عنوان فرایند طولانی‌مدتی در نظر بگیرید و در طول چند ماه اول پس از زایمان، به طور منظم با پزشک متخصص زنان و زایمان خود در مورد تمام تغییرات بدنتان، صخبت کنید. پزشک بهترین فردی است که به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید چه زمانی هورمون‌های شما به حالت طبیعی برگشته و پوست شما آماده دریافت لیزر درمانی است.

این مکالمات به ویژه در صورتی که زخم یا برش‌های ناشی از اپیزیوتومی یا زایمان سزارین داشته باشید، اهمیت بیشتری خواهند داشت. در صورتی که پزشک اجازه لیزر درمانی را داد، برای هر نوع مداخله زیبایی حتما به افرادی مراجعه کنید که مجوز کار با دستگاه لاغری را دارند و به طور حرفه‌ای برای لیزر موهای زائد آموزش دیده‌اند.

لیزر موهای زائد بعد از سزارین

آموزش فوت و فن لیزر موهای زائد در بارداری و پس از زایمان در آکادمی مای اسکین

بارداری می‌تواند تغییرات زیادی در بدن شما ایجاد کند؛ از جمله ظاهر شدن ناگهانی مو در نقاطی که قبلا وجود نداشته است. بسیاری از این تغییرات در ماه‌های پس از زایمان برطرف خواهد شد. در این دوران برای رفع موهای زائد صورت، بازوها، شکم، پاها یا ناحیه بیکینی احتمالا اصلاح با ژیلت، بند انداختن و اپیلاسیون، بسته به اندازه ناحیه موردنظر، ایمن‌ترین کار است و بعد از زایمان می‌توانید با پزشکتان برای مراجعه به لیزر صحبت کنید. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوالی در این باره دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید