آموزش تنظیمات دستگاه لیزر موهای زائد

تنظیمات دستگاه لیزر موهای زائد

همزمان با افزایش محبوبیت لیزر موهای زائد، مراکز زیبایی بسیاری اقدام به خرید دستگاه‌های مربوطه و ارائه خدماتی در این زمینه کرده‌اند؛ اما صرف داشتن یک دستگاه، به معنای داشتن تخصص و مهارت لازم در استفاده از آن نیست! چه بسا اپراتورهایی که هیچ دانشی درباره دستگاه‌های لیزر و درجه لیزر برای موهای زائد ندارند و نتیجه کارشان، فقط آسیب زدن به پوست مراجعان است. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از شروع کار، با تنظیمات دستگاه لیزر موهای زائد آشنایی داشته باشید. در این مقاله به شما خواهیم گفت که درجه لیزر باید چند باشد و تنظیمات دستگاه لیزر را بررسی خواهیم کرد.

تنظیمات دستگاه لیزر موهای زائد

معنای دکمه‌ها روی نمایشگر دستگاه لیزر موهای زائد

یکی از انواع دستگاه‌های پرطرفدار که نحوه کار با آن در دوره آموزش لیزر موهای زائد توضیح داده می‌شود، لیزرهای الکساندرایت است. اشعه این لیزر با توان‌های مختلفی مانند 600، 800 و 1200 وات در سه نوع طول موج متفاوت شامل دایود، الکس دایود، الکس و دایود و اندیاگ فولیکول‌های مو را مورد‌هدف قرار می‌دهند. روی لیزر الکساندرایت معمولا ۳ دکمه اصلی وجود دارد که در زیر معنای هرکدام را به اختصار توضیح می‌دهیم:

  • دکمه Save: برای ذخیره تنظیمات
  • دکمه Standby: برای استندبای گذاشتن دستگاه تا آمادگی مراجعه‌کننده بعدی
  • دکمه Ready: آماده شدن برای کار با لیزر

این دکمه‌ها ممکن است بسته به مدل دستگاه با عبارت‌های دیگر نمایش داده شوند، ولی کلیات کار با دستگاه لیزر تقریبا یکسان است.

چگونه درجه لیزر برای موهای زائد را تنظیم کنیم؟

مهم‌ترین نکته در آموزش لیزر مو تنظیم درجه لیزر دایود، الکساندرایت و مدل‌های دیگر این دستگاه است. در‌ صورت نادیده گرفتن آن، به پوست مراجعه‌کننده آسیب وارد می‌شود یا ریزش مو آن طور که انتظار می‌رود، اتفاق نمی‌افتد. برای تنظیم درجه لیزر دایود، در سمت راست صفحه نمایشی وجود دارد که میزان انرژی پرتوها را برحسب ژول نشان می‌دهد. در زیر آن نیز پارامتر دیگری نشان‌دهنده فرکانس دستگاه بر‌اساس هرتز است. با دکمه‌های مثبت و منفی روی دستگاه، این اعداد باید مطابق با تست فولیکول موی فرد تنظیم شوند.

چگونه درجه دستگاه لیزر موهای زائد را تنظیم کنیم؟

برای انجام این تست، تار مویی از پشت گردن مراجعه‌کننده بکنید و از او بخواهید که درد آن را با درد شات لیزر مقایسه کند. اگر فرد درد بیشتر یا کمتری احساس کرد، باید درجه لیزر برای موهای زائد را به‌ترتیب کاهش یا افزایش دهید؛ در غیر این صورت، درجه تنظیم‌شده برای فرد مناسب است. علاوه‌بر تست، نکته مهم دیگر این است که درجه لیزر الکساندرایت یا دایود باید با‌توجه‌به رنگ پوست و جنس موهای زائد تنظیم شود. در‌واقع برای از بین بردن دائمی موهای نازک باید طول موج بیشتری اعمال کرد؛ زیرا موهای زائد ضخیم‌تر راحت‌تر از بین می‌روند.

تنظیمات خنک‌کنندگی دستگاه لیزر موهای زائد

علاوه‌بر درجه لیزر برای موهای زائد و شدت پرتوهایی که با هر بار شات فولیکول‌های مو را نشانه می‌گیرند، برخی از دستگاه‌های لیزر تنظیمات دیگری هم دارند که استفاده از آن، تجربه خوشایندتری را برای مراجع رقم می‌زند. برای مثال بعضی از دستگاه‌ها سیستم خنک‌کننده دارند و همزمان با لیزر ناحیه موردنظر، باد خنکی روی پوست احساس می‌شود که به کاهش درد ناشی از لیزر موهای زائد کمک می‌کند؛ البته برخی از دستگاه‌ها فاقد سیستم کولینگ هستند و برای کاهش درد، قبل از شروع لیزر ژل خنک کننده‌ای روی پوست استفاده می‌شود.

به‌طور‌کلی در انواع دوره‌های مداخلات زیبایی مانند دوره آموزش تزریق بوتاکس روش‌هایی برای کاهش درد و سوزش احتمالی مراجع پیشنهاد می‌شود که هر روش، باید با‌توجه‌به تحمل درد فرد انتخاب گردد. برای مثال، برخی افراد آستانه تحمل درد پایینی دارند و حتی سیستم‌های خنک‌کننده قوی دستگاه‌های لیزر جوابگو نیست. در چنین شرایطی توصیه می‌شود که حداقل 20 دقیقه قبل از شروع لیزر، از پمادهای بی‌حس کننده موضعی در ناحیه تحت درمان استفاده کنید.

تنظیمات پهنای پالس و جریان در دستگاه لیزر موهای زائد

به‌طور‌کلی بعد از شرکت در دوره‌های مختلف مداخلات زیبایی مانند دوره کاشت مو باید با اصطلاحات تخصصی این زمینه آشنایی داشته باشید. دو مورد از اصطلاحات مهم مربوط به طرز استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد پهنای پالس و جریان است. هنگامی که موهای زبر و ضخیم را مورد‌هدف لیزر قرار می‌دهید، باید از پهنای پالس بالاتر و جریان (فلوئنس) کمتر استفاده کنید. به‌مرور‌زمان در جلسات بعد باید پهنای پالس کمتر و فلوئنس بیشتر شود. با‌این‌حال، این تغییرات همیشه به پاسخ پوست مراجع و ناحیه تحت درمان بستگی دارد.

تنظیمات خنک کنندگی دستگاه‌های لیزر موهای زائد

در واقع در تنظیم درجه لیزر، سطح فلوئنس باید تا حدی افزایش یابد که هیچ واکنش طولانی مدتی ایجاد نکند و مثلا پوست بیش از دو روز قرمز نماند. تا زمانی که پوست مراجع در معرض نور خورشید قرار نگیرد، می‌توانید 1 یا 2 سطح فلوئنس را افزایش دهید. شاید بپرسید پهنای پالس لیزر چیست؛ در پاسخ باید گفت پهنای پالس به مدت زمانی گفته می‌شود که پرتوهای لیزر در تماس با پوست قرار می‌گیرند و این فاکتور باید بر‌اساس نوع پوست و ضخامت موها تنظیم شود. موهای نازک به پهنای پالس کوتاه‌تر بهتر جواب می‌دهند، زیرا رنگدانه‌های هدف کمتر است. همچنین توجه داشته باشید درجه بندی دستگاه لیزر برای موهای صورت و بدن باید متفاوت باشد؛ چرا‌که جنس پوست و تراکم موها در این دو ناحیه متفاوت هستند.

آشنایی با طرز استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد الکساندرایت

درجه لیزر برای موهای زائد در دستگاه‌های مختلف مانند الکساندرایت و دایود با یکدیگر متفاوت است و به‌‌عنوان یک اپراتور حرفه‌ای باید بر این تفاوت‌ها مسلط باشید. دستگاه لیزر الکساندرایت یکی از پرکاربردترین دستگاه‌های لیزر محسوب می‌شود؛ بنابراین در ادامه طرز استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد الکساندرایت را به‌طورمختصر توضیح می‌دهیم:

  • برای شروع کار با دستگاه، ابتدا سوئیچ را بچرخانید، سپس دکمه Power را بفشارید. با استفاده از دکمه Power می‌توانید دستگاه را خاموش/روشن کنید.
  • کمی صبر کنید تا تنظیمات دستگاه انجام شده و دستگاه Load شود.
  • دکمه Enter را در مانیتور کلیک کنید تا منو دستگاه ظاهر شود.
  • جنسیت را مشخص کنید و نقاط مختلف بدن را در مانیتور مشخص کنید.

حال پس از تنظیم درجه لیزر الکساندرایت، باتوجه‌به تایپ پوستی، تعداد جلسه و رنگ پوست، لیزر درمانی را آغاز کنید. توجه داشته باشید که هزینه هر جلسه لیزر باتوجه‌به نوع دستگاه و تخصص اپراتور متفاوت است. این موضوع درباره هزینه میکرونیدلینگ صورت نیز صدق می‌کند و هزینه این درمان زیبایی، به نوع دستگاه، تخصص اپراتور و مرکز انتخابی برای انجام آن بستگی دارد.

نکات مهم برای نگهداری از دستگاه لیزر الکساندرایت

به‌عنوان یک اپراتور حرفه‌ای، علاوه‌بر یادگیری طرز استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد، باید نکات مهم درباره نگهداری از آن‌ها را نیز بیاموزید. در ادامه نکاتی را درباره نگهداری از دستگاه لیزر الکساندرایت را بررسی می‌کنیم:

  • برای خنک نگه‌داشتن اتاق لیزر، از کولرهای گازی استفاده کنید؛ چراکه رطوبت ناشی از کولرهای آبی به اپتیک لیزر آسیب وارد می‌کند.
  • اگر درجه لیزر الکساندرایت روی حالت عادی تنظیم شده است و هندپیس دستگاه داغ می‌کند، احتمالا لنز یا اپرچر هندپیس سوخته است؛ در چنین مواقعی برای جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه، حتما قطعه آسیب‌دیده را تعویض کنید.
  • پنجره‌های رو به آفتاب در اتاق نگهداری دستگاه لیزر را با پرده‌های ضخیم بپوشانید.
  • قطعه آسیب‌دیده یا خراب، باعث می‌شود که دستگاه داغ شود؛ بنابراین سریعا نسبت به تعویض آن قطعه اقدام کنید.
  • اگر دستگاه قابلیت کولینگ دارد، در مخزن کولینگ حتما از آب مقطر دیونیزه استفاده کنید تا دستگاه رسوب نگیرد.

علاوه‌بر این موارد، سرویس دوره‌ای یا کالیبراسیون را انجام دهید. تنظیم بودن دستگاه و تخصص اپراتور در استفاده از آن، بر قیمت لیزر مو زائد تاثیرگذار خواهد بود و رضایت مراجعه‌کنندگان را به همراه خواهد داشت.

یادگیری طرز استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد در مراکز معتبر آموزشی

در این مقاله، به برخی از مهم‌ترین تنظیمات دستگاه لیزر موهای زائد اشاره کردیم. همچنین، توضیح دادیم که اگر درجه لیزر برای موهای زائد به‌درستی انتخاب نشود، احتمال سوختگی پوست یا بازدهی پایین وجود دارد. با‌این‌حال، درجه بندی دستگاه لیزر نسبت به نوع دستگاه، نوع پوست و موهای مراجع و حتی فصل سال متفاوت است؛ بنابراین، باید آموزش کار با دستگاه لیزر دایود، الکساندرایت و سایر مدل‌ها را در مراکز معتبر آموزش ببینید تا رضایت مراجعه‌کنندگان خود را جلب کنید.

شما می‌توانید در آکادمی مای اسکین طرز استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد را به‌صورت تخصصی بیاموزید و بهترین بازدهی را برای مراجعان مرکز لیزر خود به ارمغان بیاورید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره‌های آموزشی کار با دستگاه‌های لیزر به بخش دوره‌های آموزش حضوری در سایت سر بزنید. در پایان اگر سوالی درباره تنظیمات دستگاه لیزر موهای زائد دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان عزیز و همیشگی مای اسکین باشیم.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید