اپیلاسیون خوبه؟ اپیلاسیون بهتره یا لیزر؟

اپیلاسیون خوبه یا لیزر

روش‌های رفع موهای زائد روز‌به‌روز بیشتر می‌شوند و هر‌کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. دو مورد از بهترین راهکارهای از بین بردن موهای زائد، اپیلاسیون و لیزر هستند. اپیلاسیون با استفاده از موم انجام می‌شود و کارکردی شبیه به موچین دارد. در این روش، موهای زائد به‌طور‌دائم از بین نمی‌روند. در‌ مقابل، لیزر با استفاده از پرتوهای نور انجام می‌شود و فولیکول‌های مو را موردهدف قرار می‌دهد. با جلسات لیزر‌درمانی احتمال از بین رفتن دائمی موهای زائد وجود دارد.

بسیاری از افراد در انتخاب بین اپیلاسیون یا لیزر، بر سر دوراهی قرار می‌گیرند و با این پرسش مواجه می‌شوند که «درد لیزر بیشتره یا اپیلاسیون؟» یا اینکه «ضرر اپیلاسیون بیشتره یا لیزر؟». برای پاسخ به این سوال‌ها، در ادامه با بررسی تفاوت‌های این دو روش رفع موهای زائد، به شما خواهیم گفت که اپیلاسیون خوبه یا نه؟

روش اجرا؛ اولین تفاوت مهم برای انتخاب از بین لیزر یا اپیلاسیون

اپیلاسیون با استفاده از موم یا دستگاه‌های اپیلاسیونی انجام می‌شود که موها را از ریشه جدا می‌کنند. در اصل،  اپیلاسیون به‌صورت دستی با موم گرم یا سرد یا با استفاده از دستگاه‌های برقی انجام می‌شود که موها را با چرخش‌های سریع از پوست بیرون می‌کشند. کار با دستگاه اپیلاتور ابدا سخت نیست و برخلاف کار با دستگاه‌های تخصصی زیبایی دیگر مانند دستگاه‌های پزشکی لاغری که در دوره آموزش دستگاه‌های لاغری غیر تهاجمی می‌آموزید، هر فردی می‌تواند موهای زائد خود را با دستگاه اپیلاتور جدا کند.

در روش لیزر، از پرتوهای نور با طول موج خاصی استفاده می‌شود تا به‌طور‌هدفمند فولیکول‌های مو را تخریب کند. این فرآیند باعث کاهش دائمی رشد مو می‌شود. در واقع، لیزر موهای زائد یک روش دائمی حذف یا کاهش تراکم موهای زائد به شمار می‌رود که مورد‌تایید FDA است. در طول جلسات لیزر درمانی، یک پرتوی هدفمند و قدرتمند از نور فولیکول مو را از بین می‌برد؛ در نتیجه فولیکول موها قادر به رشد نخواهند بود.

مدت زمان نتیجه‌دهی؛ اثربخشی اپیلاسیون خوبه یا لیزر؟

نتایج حاصل از اپیلاسیون موقتی هستند و معمولاً بین چند هفته تا یک ماه دوام دارند. با‌این‌حال، با انجام مداوم اپیلاسیون، رشد موها ممکن است کندتر شود و موهایی که رشد می‌کنند نازک‌تر و روشن‌تر باشند. نتایج اپیلاسیون فقط طی ۲ تا ۳ هفته ماندگاری دارند و بعد از آن، موها به همان شدت و تراکم رشد می‌کنند. با‌این‌حال، ممکن است متوجه شوید با استفاده از اپیلاتور رشد موهای‌تان کمی پراکنده‌تر شده است؛ اما به‌هیچ‌عنوان نباید انتظار داشته باشید موهای زائد به‌طور‌کامل و همیشگی با اپیلاسیون از بین بروند.

اپیلاسیون بهتره یا لیزر

در مقابل، لیزر ممکن است نتایجی بلندمدت و حتی دائمی داشته باشد. برای رسیدن به این نتایج، معمولاً نیاز به چندین جلسه درمانی است، اما پس از اتمام دوره درمان، بسیاری از افراد شاهد کاهش قابل‌توجه یا حتی حذف دائمی موهای زائد هستند. به‌طور‌معمول، پس از یک دوره ۶ تا ۱۲ جلسه‌ای، مراجعان کاهش رشد مو را مشاهده خواهند کرد؛ البته در برخی افراد ممکن است رشد مجدد مو بعد از چند سال اتفاق بیفتد؛ اما جای نگرانی نیست و می‌توان با ۱ یا ۲ جلسه یادآور لیزر، موهای جدید را از بین برد. در دوره آموزشی لیزر دایود، تعداد جلسات موردنیاز و فواصل زمانی بین آن‌ها به‌طورکامل موردبررسی قرار می‌گیرد.

هزینه اپیلاسیون یا لیزر؛ کدام روش گران‌تر است؟

یکی دیگر از مواردی که برای پاسخ به «اپیلاسیون بهتر است یا لیزر» باید موردبررسی قرار بگیرد، تفاوت هزینه لیزر و اپیلاسیون است. به‌طورکلی، اپیلاسیون ممکن است نسبتاً ارزان‌تر باشد، به‌خصوص اگر در خانه انجام شود. حتی در صورت استفاده از خدمات حرفه‌ای، هزینه‌های اپیلاسیون به‌مراتب کمتر از درمان‌های لیزری هستند. در مقابل، لیزر معمولاً گران‌تر است و نیاز به هزینه بیشتری دارد.

بسته به نوع دستگاه مورداستفاده و ناحیه مدنظر برای لیزر موهای زائد، هزینه هر جلسه متفاوت خواهد بود. با‌این‌حال، با‌توجه‌به کاهش دائمی موها، ممکن است در بلندمدت از نظر مالی مقرون‌به‌صرفه‌تر باشد؛ به‌خصوص زمانی که هزینه لیزر را با درمان‌های زیبایی دیگر مانند بوتاکس، که برای حفظ نتایج مطلوب به تکرار نیاز دارند، مقایسه می‌کنیم. در دوره بوتاکس، درباره هزینه‌های مربوط به این درمان زیبایی پرطرفدار و فواصل زمانی برای تکرار آن به‌طورمفصل به بحث می‌پردازیم.

درد لیزر بیشتره یا اپیلاسیون؛ تحمل درد برای رسیدن به نتیجه دلخواه!

اپیلاسیون، به‌خصوص در نواحی حساس، ممکن است دردناک باشد. با‌این‌حال، بسیاری از افراد با گذشت زمان به درد آن عادت می‌کنند. در مقابل، لیزر ممکن است باعث ایجاد احساس سوزش یا ناراحتی شود؛ بااین‌حال، بسیاری از دستگاه‌های مدرن لیزر سیستم‌های خنک‌کننده دارند که درد را به حداقل می‌رسانند.

در واقع، درد لیزر ناشی از تخلیه سریع گرماست؛ در‌حالی‌که در اپیلاسیون باید درد بیرون کشیدن همزمان چندین مو از ریشه را تحمل کنید! در ضمن برای کاهش احساس درد لیزر، کافی است از پمادهای بی‌حسی موضعی استفاده کنید. در دوره آموزش مزونیدلینگ نیز تکنیک‌های کاهش درد برای این روش زیبایی و جوانسازی بررسی می‌شود. بر همین اساس، بسیاری از افراد در پاسخ به سوال «درد لیزر بیشتره یا اپیلاسیون»، روش اپیلاسیون را انتخاب می‌کنند!

درد لیزر بیشتره یا اپیلاسیون؟

از نظر زمان انجام هر جلسه، اپیلاسیون بهتره یا لیزر؟

برای پاسخ به سوال «لیزر بهتره یا اپیلاسیون»، این نکته را در نظر داشته باشید که لیزردرمانی فقط ۶ تا ۸ جلسه نیم‌ساعته به طول می‌انجامد؛ درحالی‌که اپیلاسیون بین ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت طول می‌کشد و هر ۳ هفته یا ۱ ماه در میان نیاز به تکرار دارد! البته زمان مورد‌نیاز برای انجام یک جلسه اپیلاسیون بستگی به مساحت ناحیه مورد‌نظر دارد، اما معمولاً از چند دقیقه تا ۱ ساعت زمان می‌برد. همچنین، اپیلاسیون در خانه امکان‌پذیر است و نیازی به تجهیزات خاص یا حضور در کلینیک ندارد.

جلسات لیزر اگر برای نواحی بزرگی از بدن انجام شود، ممکن است طولانی‌تر باشند. همچنین، لیزر باید توسط متخصصان در کلینیک‌ها یا مراکز مجهز انجام شود. بااین‌حال، باتوجه‌به میزان اثربخشی لیزر برای رفع دائمی موهای زائد، در نظر گرفتن بودجه برای پرداخت قیمت لیزر با دستگاه الکساندرایت، بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

تاثیر روی پوست؛ ضرر اپیلاسیون بیشتره یا لیزر؟

بسیاری از افراد که اپیلاسیون را برای رفع موهای زائد انتخاب می‌کنند، می‌پرسند که «اپلاسیون برای بدن خوبه یا بد؟». در پاسخ به این سوال می‌توان گفت، اپیلاسیون ممکن است باعث تحریک پوست، قرمزی و التهاب، به‌خصوص در نواحی حساس، شود. با‌این‌حال، این عوارض معمولاً موقتی هستند و با مراقبت مناسب، سریعاً برطرف می‌شوند. برخی افراد هم لطیف شدن پوست در روزهای ابتدایی بعد از اپیلاسیون را گزارش می‌کنند. این اتفاق به دلیل جدا شدن موها از ریشه و بلند شدن لایه سلول‌های مرده روی پوست رخ می‌دهد. در نظر داشته باشید که این موضوع برای پوست‌های نازک و حساس، ممکن است مشکلاتی را به وجود آورد.

لیزر نیز ممکن است باعث قرمزی و تورم موقتی شود؛ اما به دلیل دقت بالایی که در هدف‌گیری فولیکول‌های مو دارد، کمتر به بافت اطراف آسیب می‌رساند. برخی افراد ممکن است پس از جلسات لیزر شاهد تغییراتی در رنگدانه پوست باشند، به‌ویژه اگر پوستی تیره داشته باشند؛ اما این اثرات نیز معمولاً موقتی هستند؛ بنابراین برای پاسخ به «ضرر اپیلاسیون بیشتره یا لیزر»، باید ترجیحات شخصی خود و نوع پوستتان را در نظر بگیرید. همان‌طور که برای انجام میکرونیدلینگ باید به یک مرکز میکرونیدلینگ معتبر مراجعه کنید، برای انجام لیزر نیز فقط مراکز معتبر با کادر مجرب و حرفه‌ای را مدنظر داشته باشید.

اپیلاسیون خوبه یا لیزر

از نظر مناسب بودن برای انواع پوست و مو، تفاوت لیزر و اپیلاسیون چیست؟

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که از نظر مناسب بودن برای انواع پوست و مو، اپیلاسیون بهتره یا لیزر؟ در پاسخ باید گفت، اپیلاسیون برای اکثر انواع پوست و مو مناسب است و محدودیت‌های کمتری دارد. این روش به‌طور‌گسترده‌ای قابل‌استفاده است و نتایج مطلوبی را برای افراد با انواع مختلف پوست و مو ارائه می‌دهد. با‌این‌حال، افراد با پوست بسیار حساس باید قبل از اقدام به اپیلاسیون، احتیاط کنند.

در مقابل، لیزر بهترین نتایج را در افرادی با تضاد رنگ بین پوست و مو (پوست روشن و موهای تیره) به همراه دارد؛ البته، با پیشرفت‌های اخیر، انواع لیزرهای مناسب برای طیف وسیع‌تری از تناژهای پوستی طراحی شده‌اند. این دستگاه‌های به‌روز، هزینه بیشتری نسبت به دستگاه‌های لیزر قدیمی دارند. به‌طورکلی، قیمت هر جلسه هایفوتراپی یا لیزردرمانی و سایر درمان‌های زیبایی، ارتباط مستقیم به نوع دستگاه و امکانات آن دارد؛ هرچقدر دستگاه جدیدتر و مجهز به امکانات بیشتری باشد، هزینه بیشتری را به همراه خواهد داشت.

پاسخ به سوالی مهم؛ اپیلاسیون یا لیزر؟

در این مقاله با اپیلاسیون و لیزر موهای زائد آشنا شدید و حال می‌دانید که «درد لیزر بیشتره یا اپیلاسیون» یا «ضرر اپیلاسیون بیشتره یا لیزر». اپیلاسیون مزایای خود را دارد و برای انتخاب بین اپیلاسیون یا لیزر باید ترجیحات شخصی خود را در نظر بگیرید؛ اما طبق تجربه کاربران، لیزر گزینه به مراتب بهتری به نظر می‌رسد. شاید در نگاه اول هزینه هر بار جلسه لیزر بالا باشد، اما در طولانی‌مدت، لیزر موهای زائد بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. ضمن اینکه در مجموع درد کمتری را در طول جلسات لیزر احساس می‌کنید و از همه مهم‌تر، نتایج آن ماندگاری طولانی دارد.

شما می‌توانید در آکادمی مای اسکین نحوه کار با انواع دستگاه‌های لیزر موهای زائد را بیاموزید و پاسخگوی نیاز حجم بالایی از متقاضیان باشید که برای لیزر موهای زائد مراجعه می‌کنند. در پایان از شما دعوت می‌کنیم هر سوال یا تجربه‌ای درباره استفاده از دستگاه‌های لیزر یا اپیلاسیون موهای زائد دارید، در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری :

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

نظرانت کاربران

دیدگاهتان را بنویسید